Nakon napornog trogodišnjeg rada, bezbroj neprospavanih noći i ispijenih šalica kave, tipkanja, crtanja i na kraju šarafljenja i masnih ruku, studenti zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje spremni su pokazati svoj novi bolid – Strix, s kojim su ove godine sudjelovali na čak dva natjecanja Formule Student – u Njemačkoj i Mađarskoj.
FSB Racing Team je prva hrvatska momčad koja već 13 godina aktivno sudjeluje na prestižnim natjecanjima Formule Student. Tim broji 30-tak članova s nekoliko različitih sastavnica (fakulteta) Sveučilišta u Zagrebu: Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Fakulteta elektrotehnike i računarstva, Arhitektonskog faulteta, Ekonomskog fakulteta i drugih. Radi se o natjecanju studenata prvenstveno tehničkih fakulteta u osmišljavanju, konstruiranju i na kraju samoj izradi bolida jednosjeda prema vrlo strogom i precizno definiranom pravilniku koji se mijenja svake dvije godine. Natjecanje je poznato kao „Formula 1 za studente“, gdje je za razliku od Formule 1 s klasičnom utrkom i fokusom na vozače, naglasak stavljen na tehnička rješenja bolida. Samim time promovira se i potiče inovativnosti te razvoj sposobnosti studenata da teoriju naučenu na fakultetu primjenjuju u praksi.
Ove godine je FSB Racing Team na natjecanja poveo svoj najnoviji neposredno razvijen bolid Strix. Strix je pored Kune, Risa, Likosa i ArctosaR (nazivi prethodnih bolida), peti i dosada tehnološki najnapredniji bolid zagrebačke momčadi. S obzirom da se na natjecanjima ne ocjenjuje samo brzina bolida na stazi, već i inovativnost pojedinih komponenti, studenti Sveučilišta u Zagrebu postepeno su, s godinama, primjenjivali sve bolja i impresivnija rješenja. S takvim načinom rada tim je već u nekoliko navrata ostvario izvanredne rezultate na natjecanjima te time stekao titulu jednog od najboljih studentskih projekta u Hrvatskoj, ali i u ovom dijelu regije. Posljednji uspješan rezultat, studenti su ostvarili 2014. godine na legendarnoj stazi Silverstone u Velikoj Britaniji, gdje su zauzeli čak 10. mjesto od 97 momčadi iz cijeloga svijeta. Sve to, naravno, ne bi bilo moguće bez velike potpore raznih sponzora i donatora, koji iz godine u godinu predstavljaju oslonac timu.
Kao što je već spomenuto FSB Racing Team nastupio je na dva natjecanja. Prvo naziva Formula Student Germany (FSG) se održavalo od 8. do 13. kolovoza na stazi Hockenheimring u Njemačkoj. FSG slovi za jedno od najtežih natjecanja na svijetu jer se tamo tradicionalno okupljaju najjači timovi, a ističe se vrhunskom organizacijom i iznimno kompetentnim sudačkim kadrom. Drugo natjecanje pod nazivom Formula Student Hungary (FSH)održavalo se od 16. do 21. kolovoza u gradu Györ u Mađarskoj. Ovo natjecanje je manjeg obima s manjim brojem ekipa, ali uvijek dođe nekoliko ekipa iz najviše svjetske kategorije. Prije opisa događanja na samim natjecanjima potrebno je napomenuti da se svako Formula Student natjecanje sastoji od niz elemenata koji su podijeljeni na dva glavna područja: statički i dinamički elementi. Statički elementi su oni elementi u kojima performanse, brzina i izdržljivost bolida ne dolaze u prvi plan, već se u fokus stavlja njegova pozadina od logistike, organizacije, pripreme do marketinškog, proizvodnog, ekonomskog i poslovnog aspekta cijelog bolida i tima. Statički elementi sastoje se od „cost reporta“, „design reporta“ i business plan prezentacije. Dinamički elementi, s druge strane, prikazuju stvarni trkaču vrijednost i finalni test cijele konstrukcijske razrade bolida, a sastoje se od skid pada, ubrzanja, autocrossa i utrke izdržljivosti (endurance).
Ostvareni rezultati i budući planovi
Nakon dva tjedna provedena na natjecanjima naši studenti su stigli kući i sa sobom donijeli mnogobrojna iskustva i impresivne rezultate. U Njemačkoj su se, nakon dobro odrađenih statičkih evenata, nažalost susreli sa prvim ozbiljnijim problemom. Nakon što su prošli tehnički pregled i ostale ključne komponente za učestvovanje na dinamičkim eventima, auto je stao – zakazala je spojka prijenosa što je onemogućilo pokretanje bolida motorom. Nakon višesatne borbe i pokušaja detektiranja točnog kvara te osposobljavanja bolida došlo se do zaključka da je popravak ovog kvara treba izvaditi i rastaviti motor, za što u tom trenu više nije bilo dovoljno vremena kako bi se moglo nastaviti sa natjecanjem. Stoga je u tom trenu donesena odluka da se obustaviti sve i krene put kući kako bi se stigla sanirati šteta, te sa još jačim korakom nastaviti putem Mađarske. Ukupni rezultat koji je ostvaren zahvaljujući isključivo statičkim elementima je 59. mjesto od 65 timova koji nastupaju s motorom s unutarnjim izgaranjem. No, bez obzira na isporučeni rezultat, hvale vrijednih komentara i pogleda nije nedostajalo. Prolaznici su se neprestano zaustavljali kraj Strixa, dijeleći komentare na dizajn, inovativnost i kompetentnost cijelog bolida, što od strane članova konkurentskih timova, tako i od strane sudaca koji su, iako žurili prema svojim pozicijama, ipak zastali i pohvalili ekipu. Treba naglasiti da zagrebački studenti iz Njemačke nisu izašli praznih ruku. U tih prethodnih par dana, članovi FSB Racing Teama su naučili mnogo; kako funkcioniraju kao tim, koliko je situacija na papirima i ekranima drugačija od stvarnosti, koliko je žrtvovanja potrebno da bi se ostvario neki cilj, te koliko je teško dignuti glavu i nastaviti dalje, u trenutku kada se čini da dalje ne postoji. No, to „dalje“ spremno je čekalo na vrućem asfaltu u Mađarskoj, gdje su naši studenti to iskoristili s najvišim stupnjem djelovanja! Neumorno i uzdignute glave krenuli su dalje, dio po dio, prvo ispeglavši statičke elemente, a onda se, gladni bodova i stiskanja pedale gasa, uputili prema gužvanju staze na dinamičkim elementima! Skid pad i ubrzanje su riješili za zaista impresivnim rezultatima, dok je utrka izdržljivosti, zbog loše organizacije i sigurnosnih uvjeta na cesti bila otkazana. Autocross se mogao voziti, ali zbog navedenih razloga nije išao u konkurenciju bodovanja. Vozači su usprkos tome mogli odvoziti svaki po tri kruga, što su naši studenti iskoristili, i neslužbeno zauzeli 10. mjesto od sveukupno 41 ekipe. Na kraju svega, nisu bili ni svjesni koliko su dobro odradili posao, sve dok se nisu pojavili i službeni konačni rezultati natjecanja Formule Student Hungary. Tako su od ukupno 28 bolida s motorom s unutarnjim izgaranjem ostvarili nevjerojatno 8. mjesto, a u ukupnom plasmanu od sveukupno 41 ekipe (električni i motori s izgaranjem), čak 13. mjesto. Ovim putem ujedno se članovi FSB Racing Teama zahvaljuju svim svojim prijateljima, kolegama, nastavnicima, sponzorima, mamama, tatama, ujacima i stričevima, koji su ih pratili u svim njihovim usponima i padovima i koji su im držali palčeve u trenucima kada im je to bilo najpotrebnije. Na kraju krajeva, ovaj rezultat nije samo njihov – on je rezultat velikog lanca truda i žrtvovanja koji je još jednom pokazao koliko se toga može napraviti onda kada je cilj jasan. Studenti se nadaju da će kroz nastavak rada FSB Racing Teama pomicati granice još i dalje, te se već sljedeće godine vratiti na staze Njemačkog Hockenheimringa i donijeti kući ono što im je ovoga puta za ušicu igle promaklo, a to je – još jedan zavidan plasman hrvatske momčadi na rang listama europskih natjecanja Formule Student. Ekipa nikako nije prestala s radom – planovi za novu akademsku godinu su već krenuli, a što se sprema za sljedeću godinu, saznat ćete uskoro!
Za detaljniji pregled putovanja studenata, možete posjetiti njihov YouTube kanal – FSB Racing Team (https://www.youtube.com/user/FSBracingteam1), koji je u obliku bloga prenosio njihov život kroz dva tjedna natjecanja. Isto tako, za više detalja i fotografija s natjecanja možete posjetiti FSB Racing Team Facebook stranicu (https://www.facebook.com/FSBRacing) te Instragram profil: @fsbracingteam