Zatvaranjem poduzeća zbog umirovljenja njihovih vlasnika u Dalmaciji se prosječno gasi deset radnih mjesta. Poduzetnici stariji od 55 godina počeli se educirati o prijenosu poslovanja.
U Splitsko-dalmatinskoj županiji je više od tisuću osamsto vlasnika malih i srednjih poduzeća starijih od pedeset i pet godina, a njihova poduzeća zapošljavaju preko osamnaest tisuća ljudi. Riječ je o poduzetnicima koji trebaju početi planirati prijenos poslovanja jer bi se zatvaranjem prosječnog poduzeća ugasilo deset radnih mjesta.
„Za hrvatsko bi gospodarstvo bila velika šteta da se ugase mala i srednja poduzeća koja su prebrodila gospodarsku krizu i druge izazove tijekom svojega razvoja. U Hrvatskoj, baš kao i u ostalim zemljama Europske unije, svega trećinu poduzeća nastavljaju voditi djeca. To znači da ostali poduzetnici trebaju pronaći drugo rješenje za opstanak svojeg poduzeća nakon njihova odlaska u mirovinu. Poduzeće se može prodati zaposlenicima, osobi izvan poduzeća ili drugom poduzeću. Ako osnivač želi zadržati vlasništvo, za upravljanje poduzećem može angažirati profesionalnog menadžera. Za uspješan prijenos poslovanja potrebno je vrijeme, točnije nekoliko godina“, kazala je Mirela Alpeza, direktorica Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva na edukaciji poduzetnika na Ekonomskom fakultetu u Splitu. Ta edukacija pod nazivom „Što s poduzećem nakon umirovljenja vlasnika: prepustiti ga djeci, prodati ili nešto treće?“ okupila je pedesetak poduzetnika pred kojima je prijenos poslovanja.
Istraživanja Europske unije otkrivaju da neuspjeh u prijenosu poslovanja negativno utječe na razinu zaposlenosti, ekonomski rast te cjelokupno socioekonomsko blagostanje.
„Europska poduzeća za razliku od hrvatskih izazovu prijenosa vlasništva pristupaju mnogo ranije te sustavnije uključuju mlađe generacije u poslovanje. Promatrano s razine institucija i okruženja, možemo mnogo naučiti od iskustva europskih zemalja koja veliku važnost stavljaju na jačanje svijesti vlasnika poduzeća o važnosti planiranja i pripreme za prijenos poslovanja, zatim uspostavljanje mreže savjetnika, pronalaženje efikasnog modela povezivanja prodavatelja i kupaca kroz npr. internetske platforme te značajno pojednostavljenje zakonskog okvira i poreznog sustava. Postoje naznake i pozitivnih trendova kao što je nedavno uspostavljanje Progress Marketa Zagrebačke burze. To će srednjim poduzećima omogućiti pristup kapitalu te može služiti kao mehanizam za prodaju poduzeća“, kazala je Vlatka Škokić, izvanredna profesorica iz poduzetništva na Ekonomskom fakultetu u Splitu.
Kupnju malog ili srednjeg poduzeća moguće je financirati putem Hrvatske banke za obnovu i razvitak u slučaju kada je promjena vlasničke strukture povezana s rastom i razvojem poslovanja. Mira Krneta, voditeljica Područnog ureda Hrvatske banke za obnovu i razvitak za Dalmaciju, kazala je kako rast i razvoj poslovanja mogu, među ostalim, podrazumijevati povećanje opsega proizvodnje, zaposlenosti ili izvoza.
U slučaju „obične“ promjene vlasničke strukture u kupoprodaji mogu sudjelovati komercijalne banke.
Procjena vrijednosti poduzeća među pet je najizazovnijih aspekata u prijenosu poslovanja. Na prvom je mjestu održavanje skladnih odnosa u obitelji. Među ostalima su prijenos znanja, pronalazak prave osobe za poziciju direktora te pronalazak potencijalnog kupca poduzeća.
Poduzetnici koji su sudjelovali u panel raspravi, složili su se da nikada nije prerano početi planirati prijenos poslovanja. Tako su mnogi poduzetnici srednje generacije svjesniji složenosti tog procesa nego oni pred mirovinom. U raspravi su sudjelovali Antonio Stipanović, predstavnik druge generacije u obiteljskom poduzeću Pekara Stobreč, i Andrija Polić, vlasnik i direktor tvrtke Stella Mediterranea, utemeljitelj brenda Stella Croatica.
Edukacija čiji je organizator CEPOR, održala se pod pokroviteljstvom Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, uz potporu Europskog fonda za jugoistočnu Europu i sponzorstvo Raiffeisenbank Austria d.d. Akademski partner je bio Ekonomski fakultet u Splitu.
Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR) je jedini hrvatski neovisni think-tank koji se bavi problematikom malih i srednjih poduzeća te poduzetništva. Osnovan je 2001. godine kao neprofitna organizacija, a osnivači su lideri iz različitih područja – od akademske zajednice preko udruženja gospodarstvenika i poduzetničkih centara do razvojnih agencija.