Prof. Will Mitchell na APB-u o Build, Borrow & Buy strategijama rasta
„Poduzeća moraju biti fleksibilna u upravljanju rastom“.
U sklopu executive education programa Advanced Program in Business, prof. Will Mitchell sa Sveučilišta Duke i Sveučilišta u Torontu je u utorak 20. i srijedu 21. ožujka u prostorijama Školske knjige u Zagrebu održao predavanje „Managing strategic change: Strategies for growth“ gdje je opisao Build, Borrow & Buy strategije rasta. U svom je predavanju prof. Mitchell temeljito razmotrio prednosti i nedostatke svake od tri opisane metode upravljanja strateškim promjenama, oslanjajući se na primjere mnogih relevantnih slučaja, a u raspravi su bili izneseni i primjeri iz raznih hrvatskih industrija.
Promjene u strategiji su neizbježne, tvrdi prof. Mitchell, a pitanje je samo koliko učinkovito će poduzeće osmisliti i implementirati promjene. Korisno je podijeliti upravljanje promjenama na tri metode: build, izgradnja potrebnih kapaciteta unutar tvrtke, borrow, „posudba“ kapaciteta kroz ostvarivanje partnerstva i naposljetku buy, kupnja kapaciteta putem akvizicije. U različitim okolnostima, svaka od ovih metoda može predstavljati ispravno rješenje; odabir metode ovisi o situaciji s kojom je poduzeće suočeno kao i trenutnim mogućnostima poduzeća. Upravo odabir metode prof. Mitchell postavlja kao značajan izazov, no naglašava da implementacija te metode predstavlja jednako važan izazov. Međutim, biti uspješan u pogrešno odabranoj strategiji rasta sigurno će rezultirati propašću poduzeća. Uspješni kao i neuspješni slučajevi svake metode su prikazani, uz iscrpnu analizu čimbenika, na raznovrsnim primjerima - od farmaceutske do automobilske industrije.
S obzirom da su akvizicije i partnerstva u međunarodnom okviru iznimno relevantne teme za hrvatsko i regionalno tržište, mnogi primjeri iz Hrvatske su bili predmetima diskusije. Prof. Mitchell je poticao rasprave o problemima s kojima se poduzeća u Hrvatskoj i regiji suočavaju prilikom upravljanja strateškim promjenama, kao i o njihovim mogućim rješenjima. Ovdje su perspektive sudionika, pripadnika srednjeg i visokog menadžmenta hrvatskih poduzeća, bile od važnosti najmanje koliko i pripremljeni dijelovi predavanja.
Krajem predavanja, prof. Mitchell je povukao usporedbu onih poduzeća koja su se pokušala osloniti na samo jednu metodu promjene s onima koja su, prema potrebi, koristila sve tri metode: podaci jasno govore da strategija koja se u dugom roku ne oslanja isključivo na jednu metodu, već u svakoj situaciji koristi najprimjereniju, rezultira uvjerljivo najboljim ishodom. Kako prof. Mitchell zaključuje, prije ili kasnije će se tržište promijeniti na nepredviđen način, i biti ćemo prisiljeni prilagoditi se – a to je moguće samo kroz promišljen odabir metode promjene i njenu učinkovitu implementaciju.