pogledajte tablicu povišica plaća direktora. Nekima je porasla čak 3000 kn!

Radnicima otkazi, direktorima više plaće

Dok se u HŽ Infrastrukturi, koja duguje dvije milijarde kuna, planira 1300 otkaza, a radnici su se zbog teške situacije odrekli brojnih materijalnih prava, cijeli niz direktora u tvrtki primat će 5 do 10 posto veću plaću.

Uzmi radnicima da bi dao direktorima. Ovaj slogan u maniri strip junaka Superhika primijenio je predsjednik uprave HŽ Infrastrukture Darko Peričić svojom prošlotjednom odlukom o koeficijentima za obračun plaća za radna mjesta nadređenih radnika u toj državnoj kompaniji.

Dok se u HŽ Infrastrukturi, koja duguje dvije milijarde kuna, planira 1300 otkaza, a radnici su se zbog teške situacije odrekli brojnih materijalnih prava, na temelju Peričićeve odluke cijeli niz direktora u tvrtki primat će 5 do 10 posto veću plaću.

Isti ljudi isti posao
Nekima, poput direktora regija, plaća je povećana čak 37 posto. Ključ te povišice krije se u novoj metodologiji obračuna. Iako su koeficijenti za gotovo sva vodeća mjesta smanjeni u odnosu na stari pravilnik, koji je u studenome 2011. donijela bivša uprava kompanije, Peričić je znatno uvećao osnovicu za obračun plaće. Po starom pravilniku ona je iznosila 5394,18 kuna, a po novom prošlogodišnja prosječna bruto plaća iz kompanije umanjena je za iznos prosječnog radnog staža. Iako se u odluci ne navodi točan iznos, neslužbeno se doznaje kako ona za 2011. u HŽ Infrastrukturi iznosi 7430 kuna. Temeljem toga ispada da će i uz manje koeficijente direktori zarađivati više, a oni rijetki kojima koeficijenti nisu smanjeni, poput direktora regija, u bruto iznosu primat će i po 7000 kuna veću plaću. Točnije, već su primili, s obzirom da je u odluci donesenoj 13. srpnja navedeno da se ona primjenjuje od 1. lipnja.

To smanjenje broja rukovodećih pozicija u HŽ Infrastrukturi smatraju i pokrićem za povećanje plaća onima preostalima, uz zaključak kako se u konačnici ostvarila ušteda. – Htjeli smo provesti konsolidaciju broja upravljačkih mjesta. Osnovica je promijenjena jer je dosad u tvrtki bilo više osnovica na temelju kojih su se izrađivali proračuni pa je to uvelike kompliciralo poslovanje. Sad je samo jedna, a koeficijenti su prilagođeni na temelju te odluke i plaće su jednake. Znatno povećanje dogodilo se na pozicijama direktora regija, koje su zapravo potpuno nove pozicije, s puno većim ovlastima i spektrom dužnosti – objašnjavaju u HŽ Infrastrukturi.

Direktori regija kojih danas ima pet, kažu, zamijenili su direktore prometnih sekcija kojih je nekoć bilo deset, no uz znatno više posla. Sindikati to ne priznaju. Tvrde kako se radi o istim ljudima koji će raditi isti posao. – Bivši šef prometne sekcije Zagreb, sad je direktor regije Centar. Šef sekcije Osijek sad je direktor regije Istok i tako dalje. Dakle, ostali su isti ljudi, ali uz veće plaće. A na onima koji su otišli ionako se neće ništa uštedjeti jer ulaze u solidarnost – kaže Večernjakov izvor.

Jednom šef, uvijek šef
Solidarnost je kolokvijalni naziv za sustav koji u Hrvatskim željeznicama postoji, a na temelju kojega smijenjeni direktori i nakon odlaska s te pozicije imaju pravo na jednaku plaću. Ta prava nedavno su se ograničila pa solidarna plaća može iznositi najviše 10.800 kuna bruto.

Na nju ma pravo svaki smijenjeni voditelj kojemu je više od 55 godina ako je muškarac ili više od pedeset godina ako je riječ o ženskoj osobi. Dakle, uštede smanjenjem broja rukovodioca bit će uvelike ograničene tom mogućnošću, a to priznaju i u upravi, no ustraju u stavu kako će se ipak uštedjeti. To se možda na kraju i pokaže točnim, no nezadovoljstvo radnika je razumljivo.

Prije samo nekoliko mjeseci, suočeni s prijetnjama uprave da je upitna isplata plaća za rujan, pristali su na odricanje cijelog niza materijalnih prava, od božićnice i regresa, preko dopunskog zdravstvenog osiguranja do raznih naknada.

Uskoro će ih 650 ostati bez posla, a još toliko sljedeće godine. Sad njihovim nadređenima plaće rastu. Kako će to utjecati na radnu atmosferu u tvrtki u kojoj je, nedavno zbog ušteda, prepolovljen broj slobodnih dana radnicima koji redovito daruju krv, lako je pretpostaviti.

Darko Peričić: Trenutak u kojem se valja prilagoditi stanju u državi
– Kako sada stvari stoje, nećemo imati za plaće u studenome i prosincu ako se ne odreknemo božićnica, regresa i onoga što sindikalisti nazivaju unaprjeđenjem standarda. Dakle, kolektivni ugovor treba uskladiti s trenutkom u kojem je Hrvatska i Hrvatske željeznice i omogućiti da tvrtka nastavi normalno funkcionirati – to je šef HŽ Infrastrukture Darko Peričić izjavio u intervjuu kompanijskom glasilu Željezničar prije samo mjesec dana. Na temelju toga sindikati su pristali na smanjenje prava od 30 milijuna kuna samo ove godine, 650 otkaza u 2012. i još toliko u drugoj fazi, da bi sad Peričić povećao direktorska primanja. Valjda se trenutak u kojem se država nalazi u međuvremenu promijenio.

Ponedjeljak, 23.07.2012. / vecernji.hr