Više od 1000 investitora uložilo u hrvatsku tvrtku podigavši joj tržišnu vrijednost na 45 milijuna €.
Tvrtka Greyp Bikes, kojoj je osnivač i direktor Mate Rimac, preko njemačke platforme Neufund prikupila je 1,44 milijuna eura kapitala ili 79 posto više od zacrtanog praga.
Time je zaključena, i to uspješno, prva regulirana kampanja grupnog investiranja pomoću blockchaina i kriptovaluta u neku kompaniju u Europi. U SAD-u se ovakve investicijske kampanje provode od svibnja 2016. godine, kad je takozvani Jobs Act detaljiziran u segmentu "equity crowdfunding", odnosno grupnog investiranja u suvlasništvo poduzeća. Nadzor crowdinvesting platformi i kampanja tamo provode regulator SEC i udruženje FINRA.
U Europi je pak potez hrvatskog proizvođača električnih automobila presedan na ovdašnjim financijskim tržištima. Greyp je izveo prvi legalni Equity Token Offering (ETO) u Europi. Njegovu je usklađenost sa zakonom pratio je regulator Financial Market Authority (FMA) iz Lihtenštajna. ETO je kombinacija kontroverznog i nereguliranog Initial Coin Offeringa (ICO) i tradicionalnog i prereguliranog Initial Public Offeringa (IPO). Posljednjih godina mnogo se poduzetnika odlučilo kapital skupljati kroz ICO-e zbog niske cijene što je stvorilo pritisak na ponudu skupih investicijskih mehanizama, poput IPO-a, na kojima se temelje svjetske burze od NYSE-a i LSE-a do ZSE-a.
Mario Vojvoda, ETO project manager Greyp Bikesa te suosnivač i direktor tehnike hrvatskog startupa Tolara, koji je imao najuspješniji domaći ICO, kaže da su otvorili novu mogućnost tvrtkama i investitorima u EU: "ETO investiranje povećat će mogućnosti financiranja svim tvrtkama i demokratizirati dostupnost novca što je presudno na tržištima poput hrvatskog koja nisu toliko u fokusu velikih investitora." Greypov ETO ipak nije prošao bez trzavica.
Potencijalno najveći problem stvorio je njemački regulator BaFina, koji je čim je saznao za to, objavio priopćenje u kojem je optužio hrvatsku tvrtku da je preko njemačke platforme potencijalno izdala javnu ponudu bez prospekta. BaFina se pravdala da nema izuzeća od obveze objavljivanja prospekta za sve kampanje oglašene u Njemačkoj sukladno njihovom Zakonu o vrijednosnim papirima. Zatražila je i pojašnjenja od Greypa. Ni Neufund, ni Greyp, a ni kripto stručnjaci u tome nisu vidjeli problem, jer je odobrenje za ETO izdao lihtenštajnski FMA. Time se rasprava pretvorila u odmjeravanje snaga dva EU regulatora. Smjer najbolje opisuje činjenica da BaFina nije tražila zabranu Greypove kampanje, odnosno da se ona uspješno zaključila.
Dijalog s regulatorom
Mario Vojvoda, nije želio komentirati potez BaFine, ali je naglasio da im je od početka planiranja kampanje najvažnije bilo da je proces sukladan regulativama i pravno potpuno usklađen.
"Uložili smo velike napore da se radi o ozbiljnom, transparentnom, jasnom i pravno čistom procesu i smatramo da je naš proces potpuno regularan", kaže Vojvoda. Dodaje da im je ključno da vode dijalog s regulatorima dok svi detalji nisu jasni, tim više što, kako tumači Vojvoda, ovo po mnogim značajkama nije prvi ETO u EU već i na svijetu. Sve to nije utjecalo na ETO kampanju. Greyp Bikes planirao je prikupiti 805.617 eura, a na kraju je ukupno 1017 ulagača u eurima i Etherima svoj udio u hrvatskoj kompaniji, i to u vidu tokena, kupio za iznos od 1,44 milijuna eura.
Tvrtka Greyp Bikes zahvaljujući tome sada tržišno vrijedi 45 milijuna eura ili više od 330 milijuna kuna. U Hrvatskoj sličnu mogućnost investiranja, ali primjerice bez uplata u kriptovalutama, nudi Funderbeam SEE. No, kao i kod odabira burzi i ovdje je presudno, čini se, bilo odabrati točno određenu ciljanu skupinu ulagača. Naime, neki od najvećih investitora i najvećih poslovnih partnera u biznise Mate Rimca dosad, dolaze iz Njemačke.
Nove kampanje
"Kampanja je pobudila veliki interes investitora i omogućila nam stvaranje zajednice koja voli tehnologiju i koja je spremna na odvažne korake u razvoju tehnologije u čemu će aktivno sudjelovati s Greypom", kaže Vojvoda. Mate Rimac, osnivač i direktor Greyp Bikesa tu tvrtku već 2024. vidi s prihodom od milijardu kuna. Lani je tvrtka prema Fini smanjila prihod s 3,6 na 3,2 milijuna kuna dok se gubitak tvrtke povećao s 2,7 na 7,7 mil.kn. Rast pak vidi u primjeni blockchaina u pametnom prometu. Sam Neufund već priprema tri nove ETO kampanje za dva startupa iz Njemačke i jedan iz Indije.
Članak je prenesen s portala poslovni.hr
Fotografija: Greyp Bikes