Najnovija izvješća direktora inozemnih predstavništava Hrvatske turističke zajednice (HTZ), posvećena prodaji aranžmana u srpnju, pokazuju, uz ostalo, da je buking aktivnije krenuo nakon završetka Svjetskog nogometnog prvenstva, ali i da polako gubimo neke važne goste, poput bogatijih Čeha.
Hrvatska kao ljetna odmorišna destinacija broj jedan ostala je, naime, prvi izbor tek Česima slabije platežne moći, i to zbog blizine i raznolike ponude privatnog smještaja i kampova, dok nas bogatiji Česi počinju izbjegavati. Češki službeni izvori za 2010. prognoziraju petpostotni pad prometa prema našoj zemlji, što je, po nama, manji problem od navedene promjene strukture.
Unatoč predsezonskom padu broja posjetitelja (od siječnja do lipnja devet posto manje dolazaka), situacija je potencijalno nešto bolja u Austriji. Bank Austria obznanila je vrijednosti eura na turističkim tržištima koja Austrijanci najčešće biraju za odmor i ispalo je da euro u Hrvatskoj vrijedi 32 posto više nego u Austriji, što nas pozicionira odmah iza Mađarske, a ispred konkurenta Turske.
Francuzima, nadalje, u usporedbi s Turskom, Španjolskom, Tunisom i Marokom, u razdoblju špice ostajemo skupa destinacija. Hrvatska se, međutim, ubraja među rijetke zemlje što bilježe porast prodaje kod francuskih turoperatora u regiji južne i zapadne Europe, pa čak i neke bitno jeftinije zemlje, poput Maroka i Tunisa, nemaju bolji rezultat.
S druge strane, više od tisuću francuskih turističkih profesionalaca nedavno je sudjelovalo u anketi, odgovorivši na pitanje »Obzirom na krizu i pad kupovne moći, koje će biti omiljene destinacije Francuza ovoga ljeta«? Naša je zemlja zauzela šesto mjesto, iza Tunisa, Maroka, SAD-a, Španjolske i Turske.
Talijani će najviše putovati u kolovozu: istraživanje Trademarka prognozira da će toga mjeseca na put 30 milijuna Talijana, dvostruko više nego u srpnju. Činjenica je, međutim, da je velik postotak potencijalnih talijanskih putnika još neodlučan glede destinacije. Tržište očekuje last minute, a posjet Talijana ovisit će i o vremenu u kolovozu.
Prema navodima njemačkih turoperatora, obilje sunca prvi je faktor o kojem će nam ovisiti povoljan rezultat s tog tržišta. Nakon nešto lošije predsezone te zastoja bukinga tijekom Svjetskog nogometnog prvenstva, stvari kreću nabolje, najave su dobre i za srpanj i za kolovoz, i to u svim segmentima, a dobro se prodaje i posezona.
Srpanj i kolovoz trebali bi ublažiti neočekivano velik predsezonski pad iz Poljske: u kumulativu za šest mjeseci jedanaest posto manje dolazaka i dvanaest posto manje noćenja. Stručnjaci iznalaze dva razloga pada: travanjsku tragediju, kada je poginuo gotovo cijeli poljski politički vrh, te dvije velike poplave koje su Poljacima prouzročile štetu od čak 2,5 milijarde eura.
Rusi, zajedno sa Slovencima i Španjolcima, pripadaju najugodnijim iznenađenjima sezone.
»Sa zadovoljstvom možemo priopćiti da se rusko tržište vraća starim dinamičnim stopama rasta turističkog prometa prema našoj zemlji. U ovom trenutku očekujemo najmanje 20-postotni rast turističkog prometa s ruskog tržišta«, ističe Mladen Falkoni, direktor moskovskog predstavništva HTZ-a.
Dodaje da slobodnih aviosjedišta za razdoblje srpnja i kolovoza prema Hrvatskoj gotovo da i nema, ili su u prodaji po iznimno visokim cijenama (iz Rusije prema našoj zemlji leti 37 čartera). Prema informacijama ruskih organizatora putovanja, odlično se prodaje i rujan.
Jaki skandinavski turoperator, tržišni lider, dostavio je podatke po kojima mu je prodaja Hrvatske u Švedskoj trenutačno pet posto bolja nego lani, u Danskoj 17 posto i u Norveškoj 13 posto. Turci, doduše, u Švedskoj imaju čak 25 posto bolji buking, Tunižani su u rastu 19 posto.
Generalno, situacija sa Skandinavijom nije loša, pa, recimo, low cost kompanije Norwegian i Blue1 izvješćuju da ostvaruju zacrtane planove.
Unatoč tome što nas percipiraju kao zemlju visokih cijena, španjolski turoperatori najavljuju dvoznamenkasti rast broja dolazaka i noćenja. Naša je zemlja, inače, među Španjolcima pozicionirana kao »zanimljiva, bliska, moderna, egzotična i kvalitetna destinacija«.
Englezi su o ljetovanju počeli razmišljati nakon odlaska svoje reprezentacije iz JAR-a, što je pokrenulo i buking za Hrvatsku.
Mađarska: Hrvatska i dalje najomiljenije odredište
Jadran ostaje omiljeno more mađarskih putnika iako prosječan Mađar raspolaže sa sve manje novca za ostvarenje želja. Blic-istraživanje s pitanjem »Koje su vam najdraže destinacije, odnosno kamo namjeravate putovati« agencije KutatoCentrum i Marketing and Media, napravljeno na uzorku od 1358 ispitanika, a čiji su rezultati objavljeni 6. srpnja, pokazalo je da Hrvatskoj glas daje 36 posto anketiranih, Italiju je biralo njih 21 posto, a Grčku 19 posto. Katastrofalno su prošli Tunis i Egipat (po pet posto) te Turska (četiri posto).
Prognoza globalnog rasta od tri do četiri posto
UNWTO, Svjetska turistička organizacija, na godišnjoj razini predviđa globalni rast broja međunarodnih dolazaka za tri do četiri posto. Ističe se, međutim, nekoliko trendova za 2010.: vrlo kasni buking, putovanje u bliže destinacije, skraćivanje prosječnog vremena boravka na odmoru, naglašena cjenovna osjetljivost potencijalnih putnika...
Dubrovnik skuplji od Nice
»Sunday Times« u tekstu pod naslovom »Holiday money« izračunava troškove cijene smještaja, najma automobila, obroke i izlete za četveročlanu obitelj za nekoliko europskih odmorišta. Dubrovnik je najskuplja destinacija s 2333 funte, slijedi Nica s 2320 funti, pa portugalski Faro (2262 funte). Na začelju ljestvice bugarska je Sofija s projiciranim troškom od 1221 funte.