Kad tvrtki date ime koje je vaše obiteljsko prezime, automatski preuzimate i osjećate i veću odgovornost, jamčite svojim prezimenom i obitelji za posao i poslovanje, istaknuo je u razgovoru za PoslovniFM Franjo Sobočan, vlasnik i osnivač tvrtke Sobočan, koji za sebe kaže da je kombinacija poduzetnika iz nužde i iz poriva.
Sobočan se prisjetio početaka poduzetništva. Tvrtka u kojoj je imao dobar posao propala je početkom 1990-ih, našao se na cesti pa se s kolegom otisnuo u privatne vode kako bi prehranio obitelj. Iz te je tvrtke izišao početkom 2000-ih, prodao svoj udjel partneru i krenuo iznova. Malo po pomalo gradio se sustav, evo do danas – 209 zaposlenih, jedan su od vodećih proizvođača namještaja i opreme u Europi, s tvornicom u industrijskoj zoni u Murskom Središću.
Na upit Darka Bukovića, urednika podcasta Vrijeme je za gospodarstvo je li mogao predvidjeti i sanjao današnji trenutak, Sobočan iskreno odgovara da nije.
– Kad sam krenuo 2000. razmišljanje je bilo o proizvodnji s najviše 20 zaposlenika. No, organski smo rasli, tržište je sve više tražilo od nas proizvode i eto nas na 209 zaposlenih i više od 24 milijuna eura godišnjeg prihoda, kazao je Sobočan.
Prostor u stolarskoj radionici u rodnom selu Hlapičini postao je premali za nove iskorake, a Sobočan je zahvalan tadašnjem čelništvu općine i lokalne samouprave što mu nisu odobrili graditi na zemljištu koje je ispalo iz tamošnje zone gradnje, jer su mu time, zapravo, najviše pomogli – zbog čega je 2007. preselio pogon u industrijsku zonu Mursko Središće.
– To je bila najpametnija odluka koja je uvjetovala naš stalan i snažan rast, kazao je Sobočan.
– Specijalizirali smo se i proizvodimo i opremamo hotele, poslovne prostore, trgovinu i benzinske pumpe, pri čemu više od 60 posto proizvodnje izvozimo. Naša je prednost zaokružena proizvodnja – od obrade metala, drva, tekstila do pleksiglasa i akrilnog stakla, uz dizajn, tako da smo se specijalizirali da možemo realizirati svaki zahtjevan projekt.
Na upit urednika kako to gledaju inozemni partneri, Sobočan odgovara kako im to uvijek mora pojašnjavati jer su oni većinom i usko specijalizirani za jedan segment.
– Situacija na svjetskom tržištu se zadnjih 10 godina strašno promijenila, posebno zadnjih nekoliko. Danas je privilegija i ogromna prednost imati takvu zaokruženu proizvodnju da možeš u vrlo kratkom roku organizirano i odgovorno preuzeti i zahtjevne poslove, naglasio je Sobočan. Cjelovit podcast poslušajte na podcast platformama Mixcloud i Spotify, u streamu prvog poslovnog radija PoslovniFM ili preuzmite za kasnije slušanje.
– Godinama gradimo kvalitetne odnose sa radnicima zbog čega, srećom, nemamo značajnijeg odljeva niti većih problema s radnom snagom spremnom, odgovorio je na upit Sobočan. Dodaje da je prosjek godina zaposlenih 37, 5 godina, dobra struktura stručnih i vrijednih ljudi bez kojih ne bi mogli kvalitetno proizvoditi i zadovoljavati sve zahtjeve tržišta.
– Obiteljsko smo poduzeće, pokušavamo zadržati taj obiteljki štih, duh i u samom poduzeću i djelovanju, istaknuo je Sobočan.
– Na javne nabave ne idemo, ne očekujemo od države ništa. Od države očekujemo da stvori i osigura uvjete što sličnije uvjetima koje imaju kolege poduzetnici iz zemalja konkurenata. I da se što manje miješa, naglasio je Sobočan.
Upitan što je po njemu ključno za uspjeh na tržištu, Sobočan odgovara kako su za uspjeh potrebne tri temeljne komponente. Prva je kvalitetan i konkurentan proizvod, druga je realno postavljen ciljev, a treća plan, strategija kako te ciljeve ostvariti, naglašava Franjo Sobočan.
Sobočan je zadnjih pet godina, unatoč krizi, proveo stalno investirajući, a strategija ulaganja je bila okrenuta zelena tranzicija, digitalna transformacija te tehnološka transformacija.
Ukupna investicija u izgradnju solarne elektrane iznosi 4,5 milijuna kuna, od čega je europskim novcem sufinancirano 2,2 milijuna kuna, a ostatak kapitalom tvrtke.
– Na krovu je 2406 fotonaponskih panela koji će proizvoditi 902 kilovatsata instalirane snage. U zadnjem tehnološkom ciklusu investirali smo još u dodatne kvadrate hala i dobili dodatne kvadrate krovova za panele. Projekt je napravljen i njegovom implementacijom ćemo više od 70 posto svojih potreba za električnom i toplotnom energijom zadovoljavati iz vlastite proizvodnje, naglasio je Sobočan.
Sobočan detaljnije u podcastu govori i o dizajnerskom proizvodu MOVO i proizvodu iz te linije koji je odabran među četiri finalista ovogodišnje dodjele nagrada DesignEuropa Awards u kategoriji industrijskog dizajna.
Posebno angažirano Sobočan govori o segmentu društvene odgovornosti koje provode i odluci o projektu pošumljavanja, u kojoj su za 8000 trgovina koje su opremali odlučili zasaditi isto toliko stabala hrasta u Međimurskoj županiji.
Uz sve strategije, Sobočan provodi i još jednu tranziciju na drugu generaciju vlasnika, sinove Nikolu i Dejana, transformaciju rukovođenja, koji su uz Franjo članovi Uprave tvrtke Sobočan.
A kako je došlo do investiranja u Dom za starije Japa i zašto, poslušajte odmah.
Autor: Darko Buković Foto: PoslovniFM