Nabava postaje strateškom funkcijom. Nabavni stručnjaci tvrtkama trebaju donositi uštede, ali i razvijati partnerstva s dobavljačima. U tvrtki Rimac Automobili razvija se novi model nabave.
Nabava treba biti u službi razvoja poduzeća. Istaknuto je to na konferenciji Nabavne akademije u Zagrebu na kojoj su uz polaznike te akademije sudjelovali predstavnici uprava hrvatskih tvrtki i stručnjaci za nabavu.
Hrvatska udruga poslodavaca istaknula je kako je Hrvatska po konkurentnosti na začelju Europe, a iduće godine na poboljšanje njezina položaja najviše mogu utjecati rasterećenje gospodarstva i prilagodbe tržišta rada te obrazovnog, zdravstvenog i mirovinskog sustava.
„U povećanju profita važnu ulogu ima kvalitetna nabava. Njezini praktičari u Hrvatskoj zato moraju kontinuirano stjecati nove vještine neophodne za pozitivne promjene u svojem mikro okruženju. Organizacije su žive strukture i prilagodbe su neophodne kako bi uspjeh bio dugoročan“, poručila je Sanja Ostroški, direktorica Regionalnog ureda Hrvatske udruge poslodavaca Varaždin.
Mirela Senica, predsjednica Hrvatske udruge nabavne djelatnosti i direktorica nabave u IBM-u Hrvatska, istaknula je kako uprave tvrtki u Hrvatskoj još uvijek dovoljno ne prepoznaju stratešku funkciju nabave i koliko nabava može pomoći u poslovanju.
„Nabava posebno dolazi do izražaja u kriznim razdobljima jer tada tvrtke moraju više paziti na planiranje troškova i potrošnju. Pored operativnog rada, nabava bi također trebala raditi više na prezentaciji svojih projekata i rezultata jer uprava ponekad nema jasna saznanja kakve rezultate nabava ostvaruje“, kazala je Senica.
Nataša Cikač, osnivačica Nabavne akademije čiji su polaznici djelatnici tridesetak tvrtki iz različitih područja, napomenula je kako kvalitetna nabava utječe i na zadovoljstvo kupaca. Pri izboru dobavljača zato se ne smije gledati samo na cijenu.
„Nabava je kompleksna djelatnost. Pri izboru dobavljača tvrtka u obzir treba uzeti sve što oni donose. Partnerski odnos s dobavljačima tvrtki mogu donijeti višu kvalitetu i inovaciju“, rekla je Cikač.
S njom se složio Ognjen Bagatin, ravnatelj poliklinike Bagatin koja trenutačno zapošljava osamdeset ljudi. Kazao je da pri izboru dobavljača želi stvoriti uštede, ali ne na račun kvalitete. Dodao je kako je poliklinika posvećena kontinuiranoj optimizaciji poslovanja jer se samo tako može povećati profitabilnost.
„Nabava treba biti posebna poslovna funkcija kako bi ostvarila svoje ciljeve, no treba usko surađivati i s drugim odjelima. U jednoj sam stranoj tvrtki vidio kako su svi menadžeri ravnopravno uključeni u odabir dobavljača – od onih iz prodaje i nabave do onih iz odjela kvalitete. Svatko navodi svoje argumente za izbor određenog dobavljača. Time se stvara matrica odluke. Ono što nam pri izboru dobavljača treba biti na umu, jest da su oni naši partneri. Dobavljačima mora biti stalo da našeg uspjeha, a nama do njihovog“, kazao je Denis Miletović, rukovoditelj operativne nabave u tvrtki AD Plastik.
Hrvoje Pupačić, voditelj nabave i logistike u tvrtki Rimac Automobili, otkrio je kako je u toj tvrtki strukturiran odjel nabave.
„S razvojem poslovanja tvrtke razvijao se i naš odjel nabave. Tehnički stručnjaci pritom imaju svoje prioritete, a na nama je da znamo prepoznati njihove potrebe i sustav vrijednosti. U kvalitetnoj nabavi nije samo stvar cijene, nego i drugih značajki, primjerice, vremena. Ne kaže se uzalud: „Vrijeme je novac““, kazao je Pupačić.
Nabavna akademija hrvatskim djelatnicima pruža edukaciju iz tvrdih vještina, tj. donosi im specijalističko znanje kroz tri modula: operativnu i stratešku nabavu te mogućnosti poboljšanja u nabavi. Obrazujući nove stručnjake Nabavna je akademija postala i mjesto koje pomaže tvrtkama u odabiru najboljih kadrova za njihove odjele nabave.