Razgovor je način na koji ljudi zaposleni u istoj organizaciji otkrivaju što sve znaju, razmjenjuju znanje i iskustvo te u tom procesu stvaraju novu vrijednost za organizaciju. U suvremenoj ekonomiji, konverzacija je najvažnija forma djelovanja... u tolikoj mjeri da konverzacija zapravo čini organizaciju.“ - Alan Weber, „What so New About the New Economy“, Harward Business Review
Zašto nam treba drugačiji leadership?
Iako se u kompanijama sve više traže novi načini rada koji omogućavaju dubinske razgovore, pravu suradnju, inovacije, umrežavanje i angažiranost na svim nivoima – sve kako bi ostvarili značajne rezultate i tržišni utjecaj, ipak često sudjelujemo na raznim sastancima koji znaju biti zamorni i bez konkretnih rezultata. Nezadovoljni su i oni koji su ih sazvali i oni koji su sudjelovali.
Pogotovo su problematična veća obraćanja menadžmenta djelatnicima, najčešća kod većih promjena u organizaciji. Zaključak menadžmenta je najčešće kako su djelatnici inertni i nespremni na nove izazove i promjene. A djelatnika – da se ne razumije njihove potrebe i da se na njima vježbaju neka tuđa rješenja.
Vjerojatno u tom trenutku i jedni i drugi imaju pravo. Zato što se prečesto rješenja donose „gore“, a akcija očekuje „dolje“. Kroz različita iskustva postalo je jasno da izazovi današnjeg vremena pozivaju na drugačiji način rada. Ne postoje gotova rješenja koja možemo iskopirati ili nametnuti, jedino ih možemo stvoriti, uz povezanost i posvećenost svih uključenih sudionika.
Generacijama je ljude povezivao razgovor – okupljali su se oko vatre, sjedili u krugu i razgovarali. Danas to prakticiramo povremeno i učimo kako izgraditi odnose pune povjerenja i spremnosti na suradnju. U svim kulturama i u svim vremenima, vodstvo dolazi od onih koji spoje emocije i odgovornost.
Participativan pristup
I sami lideri osjećaju potrebu za drugačijim pristupom jer uobičajeni način rada više ne djeluje. Kad spominjem lidere, pri tome mislim na one koji obavljaju voditeljske pozicije u kompanijama / organizacijama, ali i one koji su preuzeli takve uloge samo za neki projekt ili kontekstom definiranu inicijativu. Bez obzira na koje se fokusiramo, većini su potrebne vještine koje će im pomoći da stvore atmosferu i vode proces rada u kojem „nemoguće postaje moguće“.
U suvremenom poslovnom svijetu sve više se koristi izraz participativan leadership ili participativno vodstvo, a odnosi se na pristup koji uključuje ljude na drugačiji način, i to u ranim fazama razvoja nečeg novog, definiranja promjena ili bilo kojeg drugog konteksta i daje im priliku da kroz razgovor u kojem se cijeni svako mišljenje i svaki doprinos, prokomentiraju smisao i potrebe nakon čega sve ide puno brže!
Participativan leadership je skup metoda i praksi za facilitiranje ljudi, timova ili grupa svih veličina, koje povezuju sljedeći principi: porast kolektivne inteligencije i znanja, istraživanje različitih perspektiva i mogućnosti, aktivno sudjelovanje i posvećenost, transformacija sukladno svrsi i potrebama. Neke od poznatijih metoda jesu World Café, Open Space Technology, Appreciative Inquiry, Circle practice, Pro-action Café, Charodic design i mnoge druge.
Participativan leadership svjesno povezuje sadržaj (što je ono na čemu radimo?) i proces (kako ćemo to napraviti). Proces koji odaberemo za obradu sadržaj, uvelike utječe na same rezultate. Za primjer uzmite opet običan sastanak – način na koji pozivamo ljude i uključujemo ih u razgovor, utječe na rezultate koje će taj sastanak i pozvana grupa ljudi stvoriti.
Područje primjene
Participativan leadership kao pristup i praksa se sve više koristi u brojnim organizacijama širom svijeta. U takvom pristupu strateški dijalog i razgovor postaju nosioci organizacijskog i poslovnog razvoja, a naročito se koristi u sljedećim prilikama:
- Strateški razgovori
- Razvoj rukovođenja (leadershipa)
- Traženje novih mogućnosti poslovanja
- Povezivanje i usklađivanje managementa
- Razvoj timova
- Angažiranost zaposlenika
- Suradnja između sektora i kompanijskih funkcija
- Razvoj novih ideja/ rješenja
- Rješavanje kompleksnih problema
Ako se implementira na pravi način, paricipativan leadership je djelotvoran za suočavanje s različitim perspektivama, fokusiranje na ono što je bitno, strateško pristupanje kompleksnim multidisciplinarnim temama, izgradnju povjerenja, angažiranosti, sinergije i partnerstva iznad organizacijskih ograničenja. Ako se sustavno provodi određeno vrijeme, takav leadership mijenja organizacijsku kulturu u više otvorenu, inovativnu i kolaborativnu koja je svakako potrebna u ovim promjenjivim vremenima.
Kako započeti?
Ako vas je ova tema privukla i želite saznati više, jedan od načina za daljnje istraživanje i učenje je sudjelovanje na treningu pod nazivom „The Art of Participatory Leadeship" koji će se održati u Hrvatskoj od 12. – 14. 11.2014. godine u Poreču, u hotelu Diamant, gdje će trening voditi iskusni tim internacionalnih i lokalnih praktičara (jedan od njih je Jan Hein Nielsen iz Danske, kokreator mnogih metoda koje se koriste u participativnom leadershipu).
Za više informacija pogledajte http://aoplcroatia2014.weebly.com/
Trening je strukturiran na način koji jako aktivno uključuje sudionike – već drugi dan ćete postati dio „trenerskog tima“ i primjenjivati metode i procese koje ste naučili! Vaš doprinos kroz zadatke i situacije na kojima radite će postati dio treninga i sigurno ćete s treninga otići s novim idejama i svježom motivacijom za akciju!!