Naznake optimizma bilježe se samo u kompanijama koje su ulagale u povećanje kvalitete usluge.
Hrvatski turizam proživljava vrlo izazovnu godinu u kojoj je teško očekivati rast, a bit će dobro i ako se ponove lanjski rezultati, za što će se trebati posebno potruditi, jer mnogi hoteli imaju pad rezervacija. Otkrila je to analiza poslovanja hotelijera u drugom kvartalu Hrvatske udruge turizma koju je u petak predstavio direktor udruge Veljko Ostojić.
Pouzdan uzorak
“Anketa koju smo radili sredinom lipnja među našim članicama, a radi se o najvećim hotelskim kućama u Hrvatskoj i pokrili smo dovoljno velik uzorak da govorimo o trendovima, pokazala je da je volumen rezervacija za top sezonu u hrvatskim hotelima sredinom lipnja bio niži za 3 do 7 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Zbog toga se ulažu dodatni marketinški i prodajni napori da se realiziraju last minute rezervacije, kako bi se u najboljem slučaju dosegle lanjske brojke. Naznake optimizma bilježe se samo u kompanijama koje su ulagale u povećanje kvalitete usluge”, istaknuo je Veljko Ostojić.
Ističe kako se radi o najizazovnijoj sezoni u posljednjih nekoliko godina, na što najviše utječe oporavak konkurenata na Mediteranu, ali i naznake recesije na ključnim emitivnim tržištima, dok se Brexitu pripisuje tek neznatna važnost zasad. Sporiji tempo rezervacija prijavilo je čak 70 posto anketiranih apartmanskih naselja, 62% hotela te 44% kampova, a jedva petina hotela ima jači broj rezervacija nego lani. Stoga čak 22 posto hotela očekuje da će u ovoj sezoni snižavati cijene, 12 posto očekuje ih slabiju zauzetost, a pet posto manji prihod. Za kampove vlada još manji optimizam, jer njih čak 40 posto očekuje manji prihod u ovoj godini, uz pad zauzeća za 41 posto.
Vidjet ćemo prave granice
Kao pozitivne faktore na tržišne izglede turizma u 2019. godini ističu rast popularnosti Hrvatske na online portalima, bolju zračnu povezanost i stabilne cijene goriva, kao i jačanje potražnje s novih dalekih tržišta poput Kine.
“U politikama prilagodbe na novu tržišnu realnost vidjet ćemo prave granice konkurentnosti hrvatskog turizma. Najveći izazov ove i narednih godina bit će poslovno okruženje koje je u mnogo segmenata destimulativnije nego u drugim usporedivim državama na Mediteranu, gdje se nalazi naša prirodna konkurencija”, istaknuo je Ostojić u petak. Ponovio je zahtjeve turističkog sektora za snižavanje stope PDV-a, kako bi se otvorio prostor za investicije u podizanje kvalitete i rast plaća. Podsjetio je da je Austrija od 1. studenog 2018. snizila stopu PDV na usluge smještaja s 13 posto na 10 posto. Mađarska je nakon rezanja PDV na ugostiteljske usluge u prošloj godini s 27 na 18 posto, od početka 2019. stopu snizila na 5 posto, i već vide pozitivne rezultate te odluke. Grčka će od 2020. sniziti stopu PDV-a na ugostiteljske usluge s aktualnih 24 posto na 13 posto, a na hotelski smještaj s 13 posto na 11 posto.
“Grčki hotelijeri objavili su kako 2019. zbog oporavka konkurentskih destinacija očekuju pad broja noćenja za oko 5% . Nemojmo čekati da nam se to dogodi, jer jednom kad padnemo, teško se vratiti”, istaknuo je Veljko Ostojić.
Članak preuzet sa poslovni.hr