Nakon pet i pol godina uzlaznog trenda trgovine na malo, pandemija korona krize uzet će danak i toj branši
Od oko 45 milijardi kuna koliko se potroši na trgovinu (ponajviše) prehrane, pad na razini ove godine iznosit će između 4 i 6 posto, a trgovci po procjenama ostati bez 1,8 do 2,7 milijardi kuna. Trgovci se ubrzano prilagođavaju, traže nove niše u suradnji s tvrtkama za dostavu, a oni jači mjerkaju akvizicije unatoč krizi.
Početkom ove godine prometi u trgovini na malo premašili rekordnu 2008.; u siječnju je promet porastao 6,2 posto, u veljači 4,9 posto, od ožujka kreće pad, najviše u travnju – 25,5 posto. Otvaranjem ekonomije silazna krivulja je usporena pa je u prvih osam mjeseci promet u trgovini na malo realno pao za 6,9 posto na godišnjoj razini, podaci su DZS-a.
“U segmentu maloprodaje hrane i pića očekuje se pad između 4 i 6 posto na razini 2020., no neće ga svi jednako osjetiti”, kaže dugogodišnji konzultant u segmentu trgovine i čelnik Lonije Drago Munjiza napominjući da će puno toga u smislu rezultata ovisiti o zdravstvenoj situaciji tijekom studenog i prosinca kada se tradicionalno više troši. Situacija na terenu neće se jednako odraziti na sve.
Trgovine manjih formata u praksi su profitirale na psihološkom efektu da ih kupci doživljavaju sigurnijima nego one veće, a dijelom i realnom prelijevanju kupaca zbog ograničenja kretanja među županijama u proljetnom zatvaranju ekonomije.
“Pad od pet posto je prosjek, no manji formati, poput kvartovskih trgovina ili onih u manjim mjestima, kao i onih koji su imaju online kupnju imat će manji pad, a neki bi mogli zabilježiti i rast prihoda”, kaže Munjiza. S druge strane, podbačaj sezone osjetiti će se i na lokalnim trgovinama gdje bi se minus mogao popeti i do 20 posto, dodaje.
Dok su trgovine prehranom osjetile su najmanji pad, neprehrambeni dio trgovine, uključujući tekstil i obuću bilježe osjetno veće minuse. “U jednom trenutku najveći pad prometa imala je upravo trgovina tekstilom, čije prodavaonice su fizički bile zatvorene više od 47 dana u kontinuitetu”, napominje.
Premda je trgovina hranom i pićima jedan od sektora u kojima će se pandemija najmanje osjetiti u konačnici zbog nepremostivih fizioloških potreba, određene korekcije ( i u strukturi) potrošnje su neizbježne, a tako će ostati sve dok se ne pronađe cjepivo protiv novog koronavirusa.
“Ako možemo govoriti o dobitnicima u ovoj pandemiji, onda je to svakako internet trgovina, koja u šest mjeseci ove godine, prema podacima DZS-a bilježi rast od 13,9 posto, što i ne čudi jer se takav trend bilježi ne samo kod nas, nego svuda u svijetu u zadnjih šest mjeseci”, dodaje Ravlić.
Ističe da je poslovanje putem internetskih trgovina u Hrvatskoj raslo oko 12 posto godišnje, no u 2020. taj rast je ubrzan na oko 14 posto u prvih šest mjeseci.
Članak je u skraćenom izdanju prenesen s portala poslovni.hr