U susret predstojećoj turističkoj sezoni, donosimo nekoliko savjeta kako uz što manje stresa iznajmiti željeni apartman, sobu ili pak kuću za odmor. Sezona samo što nije počela, a iznajmljivači bi se već sada trebali lagano pripremati za sve potrebne korake i spremno zakoračiti u novu sezonu koja nosi pregršt izazova, ali i lijepu zaradu.
Vodič za iznajmljivače početnike - što sve trebate?
1. Rješenje o odobrenju pružanja ugostiteljskih usluga i kategorizacija objekta
Da biste dobili ovo rješenje trebate podnijeti zahtjev u županijskom uredu državne uprave. Od dokumenata trebate: presliku osobne iskaznice, dokaz o vlasništvu, dokaz da se građevina može koristiti te izjavu o zajedničkom kućanstvu. No, obvezno je i kategorizirati objekt. Zahtjev se također podnosi u županijskom uredu državne uprave, gdje je točno propisana minimalna kvadratura nekretnine koja se iznajmljuje, kao i oprema koju treba imati za određeni broj zvjezdica.
2. Označavanje objekta
Da bi vaši klijenti/gosti znali točnu lokaciju gdje je njihova iznajmljena soba, apartman ili kuća za odmor, potrebno je da istaknete svoju nekretninu na samom ulazu ili u njezinoj neposrednoj blizini. Riječ je o standardiziranoj plavoj ploči s natpisom koja označava vrstu i kategoriju objekta koji iznajmljujete.
3. Službeni cjenik i kućni red za goste
Kako bi vašim klijentima sve bilo transparentno potrebno je izraditi cjenik koji sadrži: podatke o iznajmljivaču, vrstu smještaja, cijenu usluge po terminima u kunama te iznos boravišne pristojbe (ako je ona uključena u cijenu to svakako treba istaknuti). Na koncu potrebno je da cjenik potpiše vlasnik, kako bi sve imalo dozu vjerodostojnosti. Cjenik možete objesiti na zid unutar apartmana ili ga staviti na stol. Nužno je utvrditi i kućni red te ga istaknuti u prostoru koji iznajmljujete.
4. Izdavanje ispravnog računa
Račun koji iznajmljivač uručuje stranci mora imati sve potrebne elemente kako bi bio valjan. To uključuje: mjesto i datum izdavanja, broj računa, podatke o iznajmljivaču, vrstu i količinu usluga te ukupan iznos. Ako je iznajmljivač u sustavu PDV-a, porez mora biti iskazan na računu. Iznajmljivači koji boravišnu pristojbu plaćaju paušalno, na računu moraju istaknuti da je boravišna pristojba uključena u cijenu.
5. Dokumentacija
Kako bi svi računi bili uredni i transparentni, u slučaju da vam revizija pokuca na vrata, sve izdane račune treba upisivati u knjigu evidencije prometa. Također, nužno je da iznajmljivači vode i knjigu s popisom gostiju, koji se čuva najmanje dvije godine.
6. eVisitor
Kada dočekate svoje goste, potrebno je da ih u roku od 24 sata prijavite u online informacijski sustav eVisitor. U istom sustavu ćete, nakon što vaši gosti pokupe kufere, iste i odjaviti. Sustav eVisitor umnogome olakšava poslovanje iznajmljivača. Nema više odlazaka u TZ (osim ako nemate kompjutor, pa prijavu/odjavu i dalje obavljate u područnom TZ-u), nema posebnog vođenja popisa gostiju, a svi gosti koji su strani državljani automatski se prijavljuju i u MUP-u, koji povlači podatke iz sustava.
7. Uplata boravišne prostojbe i članarine Turističkoj zajednici
Turistička članarina obvezna je za sve iznajmljivače, kao i za ostale djelatnosti u turizmu. Obračunava se svake veljače na temelju prometa ostvarenog u prethodnoj godini. Uz obračun turističke članarine (obrazac TZ) podnosi se i EP obrazac, a ukupni promet evidentiran u EP obrascu množi se sa stopama koje su propisane za svako turističko mjesto, prema kategorijama u koje je razvrstano. Osim članarine, potrebno je uplatiti i boravišnu pristojbu. Moguće je uplaćivati paušalni iznos boravišne pristojbe. Pojedine društvene skupine lišene su plaćanja boravišne pristojbe. U tu skupinu ulaze: djeca do 12 godina starosti, osobe s invaliditetom od 70% (i većim) te jedan pratitelj, sudionici školskih paket aranžmana, sezonski radnici, članovi uže obitelji stanovnika turističke općine ili grada, putnici na putničkom brodu u međunarodnom pomorskom prometu, vlasnici kuće za odmor i članovi njegove obitelji te osobe koje uslugu noćenja koriste u okviru ostvarivanja programa socijalne skrbi. No, kako bi bili u toku s aktualnostima i financijskim izdacima, najbolje je da se informirate u nadležnoj poreznoj upravi.
8. Savjet: osigurajte se
Iako iznajmljivači nisu zakonski obvezani uplatiti osiguranje, preporuča se da to ipak naprave, kako bi ostavili dojam profesionalnosti i dobrog domaćina, što je svakako odlična referenca za najmove u budućnosti. Policom osiguranja možete primjerice osigurati namještaj, kućanske uređaje, ukrasne predmete i drugu opremu, kao i vrijedne stvari gostiju poput novca i nakita. Odaberite osiguravajuću kuću i odličan paket, svakako možete mirnije spavati.
9. Dodatno
Kako biste bolje osluškivali želje i primjedbe svojih gostiju, pripremite knjigu žalbe. Gost uz prigovor mora ostaviti kućnu adresu ili adresu e-pošte na koju mu domaćin mora odgovoriti u roku od 15 dana. Iznajmljivač mora sačuvati kopiju očitovanja.
Sada kada imate Oglasnikov vodič, vjerujemo da ćete mirno uploviti u proces najma vaše omiljene nekretnine. Sretno!