Letjelica AIR-RMLD-a, zagrebačkog startupa koji se bavi industrijskim snimanjem dronovima, prošli je tjedan obavila prvu hrvatsku dostavu dronom, piše novac.jutarnji.hr.
U 12 minuta dron je preletio gotovo sedam kilometara, od zadarske luke Gaženica do Preka na otoku Ugljanu, gdje je spustio pošiljku. Dečki su dron programirali tako da leti autonomno, bez ljudske intervencije. Videosnimka te dostave osvanula je na društvenim mrežama i izazvala senzaciju, a nama dala povod da skočimo do Zagrebačkog inovacijskog centra (Zicer).
U sobičku pretrpanom upravljačima, baterijama, kosturima dronova, dovršenim i nedovršenim prototipovima sjedimo u društvu trojice osnivača, Milana Domazeta, Ivana Vidakovića i Davora Sladovića.
Za svaki let potrebna je dozvola
Ali, direktor Milan Domazet povlači kočnicu i smiruje strasti. Nije to baš tako jednostavno, kaže.
- Za svaki let trebaš imati dozvolu Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Uz to, kad smo radili pilot-projekt dostave pošiljke za Hrvatsku poštu, imali smo prethodno desetak testiranja kako bismo se uvjerili da je sve sigurno. Daleko od toga da to što tražiš nije izvedivo, ali sigurnost je ispred svega - govori. Uvijek postoji mogućnost da se dogodi nešto neplanirano. Primjerice, prilikom dostave iz Zadra na Ugljan, pričaju, morali su u obzir uzeti mogućnost jake bure koja bi ometala let drona, izračunati, pritom, optimalnu brzinu da letjelica na odredište stigne čim prije, a da ne iscrpi baterije prije vremena. No, čak i uz sve te kalkulacije, nisu računali da će dron privući interes - galebova.
- Ptice su općenito velika opasnost za dronove, ali ono što smo mi primijetili je da, dok dron leti, galebovi će ga pratiti. Bilo je trenutaka kada bi se oko njega formiralo cijelo jato, ali jednom kad stane, e, onda će se na njega obrušiti. Agresivne su to životinje - prepričava Vidaković iskustva otočke dostave.
U toj još ne posve definiranoj suradnji s Hrvatskom poštom, kako kažu, mogli bi raditi na uspostavljanju te dostavne trase dronom. Ideja je da se dronovima pokriju rute koje su inače nepristupačne i skupe za klasičnu dostavu (dostava na Ugljan, naime, podrazumijeva da se kombi pošte svaki dan ukrca na trajekt u Zadru i putuje tamo i natrag). Osim konstrukcije oni bi na raspolaganje mogli staviti i svoj softver za autonomni let drona te educirati djelatnike pošte kako dronom rukovati. Na pitanje možemo li u budućnosti očekivati cijelu dostavnu mrežu dronova koji će ispuštati pakete na kućne pragove korisnika, Domazet jasno kaže - ne!
- To je zasad prekomplicirano. Tehnički je to, naravno, moguće, ali logistički... Kako dostaviti paket korisniku u zgradi s pedeset stanova? Kako garantirati da će paket ostati ispred vrata korisnika? Već sada imaš u Americi krađe Amazonovih paketa koji se korisniku ostavljaju na pragu. Uz to, vjerojatno bi bilo ljudi koji bi rušili i krali dronove. Dostave do korisnika sumnjam, ali dostave od centra do centra, od poštanskog ureda do poštanskog ureda, svakako - kaže Domazet.
Ostatak članka pročitajte na: novac.jutarnji.hr