Zatvaranje ugostiteljskih objekata čije se terase nalaze na parkirnim mjestima u Zagrebu za mnoge poduzetnike bit će najizgledniji scenarij koji ćemo vidjeti u ovoj, a još više u sljedećoj godini.
Razlog je drastično poskupljenje najma površina za terase, od 450% u ovoj, te 900% u sljedećoj godini, a temeljem novog Pravilnika kojeg je gradonačelnik Tomislav Tomašević donio sredinom prosinca 2022., sa stupanjem na snagu 1. siječnja.
Razlog je čista matematika – troškovi postaju previsoki u odnosu na prihode, a bez terasa nema prometa. Doduše, moglo bi se u međuvremenu dokazati da postoje pravne osnove da se nova pravila igre sruše, otkrivaju upućeni za Poslovni dnevnik.
Radi se o dva dokumenta, Pravilniku o izmjenama i dopuni Pravilnika o načinu i uvjetima za postavljanje kioska, pokretnih naprava i privremenih građevina, te Pravilniku o izmjenama i dopuni Pravilnika o kriterijima za određivanje zakupnina i naknada za korištenje površine javne namjene.
Glavne novosti u navedenim izmjenama za ugostitelje su da se terase skraćuju s četiri na najviše tri parkirna mjesta po objektu, te se više terasa ne unajmljuje kao najam javne površine već kao – rezervacija parkirnog mjesta.
”To će značiti da će dio objekata morati smanjiti terasu, no to nije takav problem i složili smo se da time jačamo solidarnost među ugostiteljima, budući da jedan broj novootvorenih lokala nije ni mogao dobiti terasu jer nije bilo prostora.
Ako se svi malo stisnemo bit će za sve mjesta i to je u redu”, pojašnjava Ivan Tadić, tajnik Udruženja ugostitelja Grada Zagreba. Međutim, zbog ostalih novosti moglo bi se dogoditi da odjednom mjesta bude više no ikad, ako se terase razmontiraju, a mjesta prepuste – automobilima.
Primjerice, prema novom Pravilniku ugostitelji će za tri parkirna mjesta u prvoj parkirnoj zoni umjesto lanjskih 16.000 kuna za cijelu godinu, u idućoj plaćati više od 17.000 eura godišnje, odnosno pola tog iznosa u 2023. U drugoj zoni će umjesto 9800 kuna godišnje plaćat će gotovo 15.000 eura.
”Svjesni smo da je bilo prostora da se poveća cijena najma prostora koja se nije mijenjala od 2009., no ovo je poskupljenje od devet puta”, kaže Tadić.
Na javnom savjetovanju tražili su, dodaje, razdoblje prilagodbe od tri do pet godina, da se poduzetnicima pruži prilika i vrijeme da stabiliziraju poslovanje ili izađu iz posla, te da amortiziraju ulaganja u terase koja nisu mala. “Nije nam udovoljeno, već smo dobili jednu godinu u kojoj će se plaćati pola punog iznosa do 1. siječnja 2024”, kaže Tadić. To su visoki iznosi čak i kad se uračunaju popusti za avansno plaćanje.
‘Posao postaje neodrživ’
”Umjesto 13.000 kuna godišnje koliko sam sad plaćao za 4 parkirna mjesta u 2. zoni, ja bhi trebao za ovu godinu plaćati 4000 eura, odnosno 1300 eura po parkirnom mjestu, i to s popustom od 20% ako plaćam unaprijed čitav iznos, a 2024. bi me koštalo 8000 eura, samo za najam terase.
S obzirom na druge troškove koji su dramatično porasli, morat ću zatvoriti lokal od 50 m2, u kojem imam tri zaposlena i radimo pet godina”, kazao nam je jedan vlasnik kafića u Maksimiru, koji je u zadnjih nekoliko godina u terasu uložio oko 20.000 eura, da bi je sad rastavio.
Pojašnjava da posao nije održiv bez terase, pogotovo kad dođu topliji dani. “Ovo je došlo kao grom iz vedra neba, poremetilo nam je sve poslovne planove i unijelo dodatnu nesigurnost u poslovanje, jer ne znamo čega će se oni sjetiti već iduće godine”, kaže ugostitelj.
No, pitanje je što će biti do iduće godine utvrdi li se da je Grad napravio neke greške u koracima na koje nas upućuju pravnici. Između ostalog, granični su rokovi donošenja Pravilnika, odnosno stupanja na snagu, u odnosu na rok predaje zahtjeva za dobivanje rješenja za postavljanje terase.
Naime, zahtjevi se predaju svake godine do 31. listopada, što su i lani učinili svi koji traže najam parkirnih mjesta tijekom cijele sljedeće godine.
Pravilnik o određivanju cijena donesen je 15. prosinca i na snagu je stupio 1. siječnja, s napomenom da će se “postupci započeti do stupanja na snagu ovog pravilnika dovršiti će se sukladno odredbama ovog pravilnika”, dakle po novim cijenama.
Ostatak vijesti pročitajte na Poslovni dnevnik.