Generacija nasljednika vlasnika obiteljskih poduzeća u srednjoj i istočnoj Europi (SIE) želi se u većoj mjeri uključiti u poslovanje svojih tvrtki, zaključak je ovogodišnjeg izdanja PwC-ovog istraživanja stavova generacije nasljednika vlasnika obiteljskih poduzeća pod nazivom NextGen Survey.
Trenutačno ih je 53 % aktivno uključeno u aktivnosti svojih tvrtki, što je manje od globalnog prosjeka (70 %), ali razina uključenosti raste i doseći će 76 % u budućnosti. 47 % ispitanih očekuje do 2025. godine imati ulogu izvršnog direktora, a 33 % očekuje biti većinski dioničari.
Primjenjujući svoja digitalna znanja i vještine, gotovo 90 % ispitanika vjeruje kako mogu stvoriti značajnu dodanu vrijednost i time pomoći svojim tvrtkama u izradi strategije prikladne za digitalno doba. Digitalnu tehnologiju smatraju ključnom za uspjeh svojih tvrtki, a 30 % ispitanika izrazilo je bojazan da njihovo obiteljsko poduzeće trenutačno zaostaje za konkurencijom na ovom području.
„Budući da im je sve digitalno prirodno, nasljednici obiteljskih poduzeća u našoj regiji žele iskoristiti svoje tehnološke vještine kako bi pomogli svojim tvrtkama u prilagodbi i napredovanju u digitalnom dobu. Naime, budući poslovni prioriteti generacije nasljednika vlasnika poduzeća dobro su usklađeni s njihovim mogućnostima i interesima. Međutim, mnogi također smatraju da im nedostatak iskustva u obiteljskom poduzeću i razina stručnosti otežavaju mogućnost ostvarivanja pravog utjecaja. Kako bi maksimalno iskoristili svoje digitalne potencijale, generaciju nasljednika vlasnika poduzeća potrebno je postupno uključivati u aktivnosti njihovih obiteljskih poduzeća kako bi učili od generacije osnivača“, ističe Piotr Wyszogrodzki, PwC-ov voditelj usluga poduzetništvu i privatnim poduzećima u SIE.
Potrebe kupaca koje se mijenjaju smatraju se ključnim uzrokom poremećaja, kako to navodi 26 % ispitanika. Generaciju nasljednika vlasnika obiteljskih poduzeća također brine utjecaj tehnologije koja se neprestano mijenja (22 %) i konkurencija na tržištu (19 %).
U mnogo većoj mjeri nego što je to slučaj kod njihovih kolega na globalnoj razini, generacija nasljednika vlasnika obiteljskih tvrtki u srednjoj i istočnoj Europi sebe smatra „Transformatorima“ (68 % u usporedbi s globalnim prosjekom od 48 %) koji preuzimaju odgovornost za usmjeravanje svojih poduzeća u vrtlogu digitalne revolucije i promjenjivih zahtjeva kupaca.
Kako je istaknuo jedan ispitanik iz Poljske, „generacija nasljednika ima što za reći o inovacijama u tehnologiji, promjenama u ponašanju klijenata i aktivnostima konkurencije te skrenuti pažnju aktualnih lidera na ta pitanja.“
Budući da znatan udio ispitanika potječe iz sektora industrije i proizvodnje, ne iznenađuje da pripadnici generacije nasljednika u sjevernoj i istočnoj Europi kao neke od novih tehnologija najznačajnijih za budućnost njihovih tvrtki izdvajaju internet stvari (82 %) i robotiku (57 %), a odmah za njima umjetnu inteligenciju (54 %).
Pripadnici nove generacije u srednjoj i istočnoj Europi navode slične poslovne prioritete kao i njihovi kolege u ostatku svijeta: profesionalizaciju i modernizaciju praksi upravljanja tvrtkama (97 %) i naglasak na stručnim kadrovima (90 % navodi kako je nužno uvesti promjene na području privlačenja i zadržavanja stručnih kadrova; 86 % to misli o usavršavanju zaposlenika).
Koja je uloga nove generacije vlasnika u srednjoj i istočnoj Europi u oblikovanju budućnosti njihovih obiteljskih poduzeća? Trideset sedam posto kaže kako je već dobilo priliku upravljati određenim projektom uvođenja promjena u svojem obiteljskom poduzeću, dok ih 23 % navodi kako u svojim poduzećima predstavljaju osobe koje se pita za mišljenje o širokom spektru tema prije donošenja konačnih odluka. No 27 % smatra kako se mora dokazati prije nego što može iznijeti svoje ideje o promjenama, a sličan udio ispitanika vjeruje kako mora steći bolje razumijevanje poslovanja tvrtke prije nego što može predložiti promjene.
Kako je jedan ispitanik iz Rumunjske zaključio, „Novoj generaciji treba omogućiti da pronađe svoje stručnjake i snagu na temelju kojih će stvoriti dodanu vrijednost metodom pokušaja i pogrešaka.“
Kako bi u budućnosti bili bolje opremljeni za preuzimanje obiteljskog poslovanja, generacija nasljednika ulaže u svoje obrazovanje. Velika većina (90 %) razvija vještine kroz fakultetsko i sveučilišno obrazovanje, a zatim u sklopu konferencija i seminara (73 %). Puno manji broj ispitanika koristi se prednostima koje omogućuju izaslanstva (37 %) i učenje od kolega (37 %). Samo 20 % navodi da bi im izaslanstva ili rotacije unutar poduzeća pomogli u stvaranju dodane vrijednosti za poduzeće.
U pogledu ključnih vještina koje sljedeća generacija vlasnika poduzeća smatra najvažnijima za sposobnost vođenja poduzeća u budućnosti, ispitanici su naglasak stavili na tzv. soft skills (osobne vještine koje se ne stječu formalnim obrazovanjem) kao što su rješavanje problema i strateško razmišljanje (73 %), vodstvo (73 %) i komunikacijske vještine (60 %), a manje na tehničke vještine, jer očekuju da će se na tom polju moći pouzdati u stručnjake za razna područja (financije, ljudski potencijali, marketing, pravo, operativno poslovanje itd.).
„Dobra vijest je da se velika većina nove generacije vlasnika poduzeća u srednjoj i istočnoj Europi smatra Transformatorima, a ta uloga uključuje pripremu tvrtki za uspješno rješavanje izazova budućnosti. Samo im treba dati priliku da steknu iskustvo unutar tvrtke i izgrade samopouzdanje. U ovoj fazi učenja, za generaciju nasljednika vlasnika bitno je da znanja steknu promatranjem sadašnje generacije vlasnika poduzeća te da se povežu s mudrim savjetnicima koji će ih pripremiti za njihovu buduću ulogu donositelja odluka", zaključio je Piotr Wyszogrodzki.
Članak je prenesen s ICTBusiness portala.