Unatoč svemu tome sve se više poduzetnika odlučuje na pokretanje vlastitih pivovara, ili napušta sigurna radna mjesta u korporacijama, kako bi se priključili brorastućem trendu proizvodnje domaćeg piva u Americi i Europskoj uniji.
O proizvodnji, izvorima financiranja, mogućim zamkama biznisa, ali i prilikama da craft pivovare potaknu razvoj turizma, uz obaveznu čašu piva, pričalo se na Craft Beer Festivalu održanom proteklog vikenda u Europskom domu u organizaciji Kluba Gastronomadi te podršku Ministarstva turizma.
Na otvaranju su se uz ministra turizma Antona Klimana pojavila još čak dva člana Vlade, ministri poduzetništva i EU fondova Darko Horvat i Tomislav Tolušić, dijelom zato što su u tijeku dva natječaja za bespovratna sredstva EU fondova za opremanje i pokretanje craft pivovara.
Colgan
Pivo je popularno i uvijek će se piti, i moguće ga je izvoziti, samo proizvod mora biti kvalitetan.
Da do sad nisu dobili nikakav novac od države, kazao nam je Miroslav Šuvak, bivši zaposlenik Agrokora i direktor craft pivovare Nova runda. Šuvak ističe da se s konkurencijom uz dobru kvalitetu proizvoda bore edukacijom svojih potrošača, i to uglavnom preko društvenih mreža.
Ističe zanimljivost koju je pokazala američka studija, da je za razvoj tržišta craft piva dijelom zaslužna i nova generacija pivopija, milenijalaca koji izbjegavaju konfekciju i cijene autentične, lokalne proizvode, a informacije i dojmove dijele online.
"Mi krafteri koristimo pristupačne kanale marketinga, zato se oslanjamo na društvene mreže gdje sve naše fanove i pratioce educiramo o tome što je craft", kaže Šuvak. Na zagrebački festival stigao je i Nick Colgan, producent poznat kao osnivač Garden festivala, koji uskoro otvara svoju craft pivovaru na Žitnjaku. Colgan tvrdi da 50 kraftera, koliko ih je trenutno u Hrvatskoj, ni u kojem slučaju nije previše, jer je tu uvijek najvažnija kvaliteta.
"Prošlog vikenda Craft beer festival u Londonu posjetilo je oko 12 tisuća ljudi. Proizvodnja kraft piva u Londonu je postala masovni trend, tamo je trenutno na tržištu oko 2300 kraftera. Pivo je popularno i uvijek će se piti, i moguće ga je izvoziti, jedino je važno da proizvod bude dobar, ostalo će doći", ističe Colgan.
Iz još jedne korporacije, Microsofta, i to iz Milana stigao je Alessandro Zecchinati, osnivač istarske pivovare Bura Brew, čiji će proizvodi na tržištu biti krajem travnja. Alessandro je prije osam godina otkrio pokret craft piva u Irskoj, domovini svjetskih piva poput Guinessa i Kilkenya, a pred dvije godine preselio se u Istru gdje je prošle godine otvorio pivovaru.
Franjo Razum, vlasnik kafića Sport i Samoborske pivovare Razum jedini je od naših sugovornika u craft pivo došao iz ugostiteljstva, a na novi izazov prije gotovo tri godine odlučio se zbog krize u sektoru. U pivovaru koja radi oko godinu i pol uložio je oko milijun kuna, a edukaciju je obavio u Slovačkoj.
"Htio sam napraviti nešto drukčije i poslušao sam sugestiju prijatelja koji je u Njemačkoj radio u pivovari. U pivnici točim samo svoju pivu, u prizemlju je pivnica, a u podrumu je pivovara i pivo izravno točimo gostima. Proizvodim tri vrste pive, teško je jer je konkurencija velika, no stavili smo dobre cijene, to si možemo priuštiti jer nemamo troškove distribucije", kaže Razum.