Američko pravosuđe istražuje kompaniju Nikola zbog sumnje da je prevarila investitore praveći se da je razvila supermoderne i ekološke kamione na vodik, a nije.
Riječ je o nedavno blamiranoj američkoj kompaniji, koja se nazvala po legendarnom znanstveniku Nikoli Tesli te, zajahavši val popularnosti novih tehnologija na području prometa, u vrlo kratko vrijeme postala tvrtka vrijedna milijarde i time jednaka tradicionalnim proizvođačima automobilske industrije. No, kako je to sažeo jedan bloger, riječ je o kompaniji koja nije ništa proizvela, koja nema tehnologiju, niti je blizu bilo kakvoj masovnoj proizvodnji proizvoda na kojem se temelji.
“Mi ne proizvodimo kamione, nego reklamiramo vodik”, pravdao se jedan od šefova tvrtke za koju prije koji mjesec nitko nije čuo. A onda je, kako to obično na burzama biva, preko noći izlaskom na dioničko tržište počela vrijediti 30 milijardi dolara. Nije to dugo trajalo, zahvaljujući u potpunosti izvještaju investicijske kuće Hindenburg Research koja je promidžbene materijale Nikole prokazala kao “fake news”, a tvrtku kao “lažnjak”.
Naime, Hindenburg Research otkrio je da je navodni kamion na vodik, glavni proizvod tvrtke Nikola, snimljen na nizbrdici kako u leru, bez ikakva pogona, “juri” naprijed pogonjen zakonima fizike, a ne nekim gorivom. Kamera je postavljena tako da se čini da kamion na vodik juri po ravnoj cesti, ali zapravo je gurnut po nizbrdici. Kada se to otkrilo, i vrijednost Nikole otišla je u istom smjeru.
Jednom od članova Odbora i prvih investitora u kompaniju, Jeffu Ubbenu, to uopće nije problematično. Štoviše, Ubben tvrdi da je tvrtka pogrešno shvaćena, da će unijeti revoluciju u prijevoz i da je zapravo poput Applea, najjače tehnološke kompanije na svijetu. “Nikola je za prototipove. I najveća kompanija na svijetu, Apple, za prototipove je. To je ono što mi radimo. Mi ne pokušavamo prodati kamione, mi pokušavamo prodati vodik”, izjavio je Ubben. Samo što to nije točno jer tvrtka pokušava prodati električne kamione.
Kompanija Nikola, iako to još nije ni blizu potvrđeno, mogla bi se pokazati kao velika prijevara investitora i zato je, uostalom, istražuje američko pravosuđe, odnosno američki SEC. Naime, riječ je o kompaniji koja je najavljivala razvoj vodikovih kamiona i čak sklopila partnerstvo s tvrtkama poput General Motorsa i Iveca. Kompanija se u više navrata hvalila stotinama narudžbi od tvrtki poput belgijskog Anheuser-Busch InBeva, koji je naručio 800 kamiona, i Republic Servicesa, koji je naručio 2500 kamiona za odvoz smeća.
Velik uspjeh na tržištu dionica tvrtka je požnjela u prvom redu zahvaljujući pomami ulagača za startupima vezanim za električna vozila. Uspjeh pionirske tvrtke na tom području, Tesle Elona Muska, koja je proteklih mjeseci po vrijednosti nadmašila tradicionalne proizvođača automobila i postala najcjenjeniji autoproizvođač na svijetu, prelio se i na ostale. Svoj komadić Teslina kolača dobila je i Nikola. Praktički nepoznata tvrtka dobila je veliku pažnju. Za razliku od Tesle, koji je usredotočen na osobna vozila, ova je tvrtka bacila oko na tržište teretnih vozila na baterije i mješavinu kisika i vodika.
Nikolin plan, piše Wall Street Journal, bio je da iznajmljuju velike teretnjake i infrastrukturu za punjenje hibridnih vozila velikim korporacijama koje su zainteresirane za okoliš i nove tehnologije, a koje proteklih godina dobivaju i sve više državnih subvencija. Kompanije poput Amazona, svjetskog broja 1 za dostavu, i najveće američke poštarske tvrtke United Parcel Service, već su obećale da će smanjiti ugljično zagađenje i nabaviti vozila s nultom stopom štetnih emisija. Korporacije, baš kao i krajnji potrošači, sve su zabrinutije za okoliš i sve više žele koristiti proizvode i usluge koje čuvaju planet Zemlju.
Cijeli članka pročitajte na novac.jutarnji.hr