Promatraju li se pojedine kategorije, Hrvatska ima nešto višu razinu cijena u kategoriji komunikacija, koja je oko 110 posto prosjeka EU-a, te u kategoriji hrane i bezalkoholnih pića, gdje cijene iznose 101 posto prosjeka EU-a.
Uzme li se u obzir cijela potrošačka košarica, Hrvatska je u prosjeku jeftinija od prosjeka zemalja članica EU-a, te cijena te košarice iznosi oko 72 posto tog prosjeka, kaže se u blogu objavljenom na web stranicama Hrvatske narodne banke (HNB).
Blog “Jesu li cijene u Hrvatskoj zaista više nego u razvijenijim zemljama? Detaljniji pogled na cijene u maloprodajnom lancu”, napisali su Ivan Žilić iz HNB-ove Direkcije za ekonomske analize i Ivana Mužića iz Direkcije za monetarnu politiku.
U njemu uspoređuju cijene u DM-u u Hrvatskoj i u drugim zemljama.
Podsjećaju na rezultat jedne od usporedba objavljene u medijima, provedene na osnovi cijena 20 proizvoda u DM-u (Drogerie Markt) u Hrvatskoj i Njemačkoj, koja pokazuje da su cijene odabranih artikala u pravilu niže u Njemačkoj.
Detaljnija usporedba koju nude, prema njihovim riječima pokazuje da je DM u Hrvatskoj u prosjeku jeftiniji nego u Italiji, Austriji i Sloveniji, i to za sedam, 1,6 i 2,4 posto. No, DM u Njemačkoj ima u prosjeku niže cijene od podružnica u svim promatranim zemljama, pa tako i u odnosu na podružnicu u Hrvatskoj, od koje je u prosjeku jeftiniji za 16 posto.
Prema mišljenju autora bloga, relativna povoljnost DM-a u Njemačkoj vjerojatno se može objasniti učinkovitijim logističkim lancem, nižim relativnim troškovima distribucije te strukturnim značajkama njemačkog tržišta, koje odlikuju veći prometi i snažna konkurencija.
Upozoravaju da se njihova analiza, unatoč širokom obuhvatu u smislu broja promatranih proizvoda, ne može smatrati reprezentativnom jer promatra samo jedan od trgovačkih lanaca, a i u tom je jednom lancu, zbog razlika u asortimanu, bilo moguće usporediti cijene tek četvrtine proizvoda koji su u domaćoj ponudi.
Također, uspoređuju se cijene relativno ograničenog segmenta dobara iz potrošačke košarice, i to pretežito u području kozmetičkih i higijenskih proizvoda, na koje se odnosi manje od pet posto potrošačke košarice.
Cijeli članak pročitajte na poslovni.hr