Iako je uz sve nedaće tržište Britanije ozbiljno ispred Hrvatske, dijelimo zajednički problem, akutni manjak radne snage koji sad već dovodi u pitanje opstanak dobrog dijela sektora.
Ugostiteljski i turistički sektor Velike Britanije jedan je od najaktivnijih i najatraktivnijih tržišta rada na svijetu kojemu su covid kriza, učestali lockdown i Brexit donijeli su pad od 17% krajem prošle godine i gubitak od 20 milijardi funti. Kao da to nije bilo dovoljno, kriza dodatno pojačana ratom u Ukrajini podigla je cijene sirovina, energenata, poslovnih nameta i PDV vratila na 20%.
Iako je uz sve nedaće tržište Britanije ozbiljno ispred Hrvatske, dijelimo zajednički problem, akutni manjak radne snage koji sad već dovodi u pitanje opstanak dobrog dijela sektora. Britanski problem najbolje ocrtava podatak kako je stopa slobodnih radnih mjesta premašila broj nezaposlenih. Uz dozu sarkazma, čini nam se da bi i mi uskoro mogli dostići taj trend.
Rješenje ozbiljnog problema popunjavanja čak 170.000 radnika manjka je u strategiji, upravo onome što su Britanski ugostitelji prepoznali i na tu temu pripremili prilično opsežan panel kojemu je nazočio i naš suradnik iz Hrvatske. Bez puno filozofiranja, izvršna direktorica Britanskog ugostiteljskog sektora gospođa Kate Nicholls postavila je ključan problem: “Imamo krizu osoblja!” Sektor ima ni manje ni više nego 10% praznih radnih mjesta i situacija je akutna. Kako je CEO Nicholls zaključila: “Ne postoji čarobno rješenje za krizu nego niz kratkoročnih, srednjeročnih ali i dugoročnih koraka koje moramo napraviti.”
RJEŠAVANJE KRIZE: Okvir međusektorske kolaborativne akcije, temeljiti je plan uključivanja svih sudionika ugostiteljske i turističke kategorije gospodarstva, od samog sektora preko Države do lokalnih zajednica. Moramo naglasiti i vrlo jasan, konkretan i proaktivan, a ističe pet fokusa.
1) REGRUTACIJA
Ugostiteljstvo mora biti sposobno pristupiti širokom rasponu ljudi za popunu radnih mjesta.
2) VJEŠTINE I OBUKA
Ugostiteljstvo je profesionalni sektor koji mora štovati visoke standarde i olakšati mobilnost društva
3) RADNI VIJEK
Ugostiteljstvo mora omogućiti radni vijek u kojemu ljudi uživaju i koji ih ispunja.
4) IMIDŽ SEKTORA
Postavljanje percepcije ugostiteljskog sektora kao odličnog mjesta za rad i razvoj karijere.
5) INFRASTRUKTURA
Ukloniti strukturalne pepreke radu u sektoru – poput lošeg transporta i nedostatka ili lošeg smještaja.
Od čitavog niza poteza koje nemamo mjesta detaljnije iznositi, naglasit ćemo onaj koji se kao mantra provlačio kroz čitav panel. Obrazovanje i motiviranost kadrova prepoznati su kao najvažniji element oporavka. Svi sudionici strategije, i Država i lokalne zajednice a posebno sam ugostiteljski sektor, moraju postati svjesni potrebe za radnom snagom koja raspolaže širinom vještina, znanja, sposobnosti i motivacije. Jednako kao Hrvatska, i Velika Britanija muku muči s velikim brojem priučene radne snage upitne kvalitete i niske motiviranosti za školovanje u ugostiteljska zanimanja.
Ključ rješenja vide u promjeni, doslovno velikom "resetiranju" percepcije ugostiteljske struke i u tome se u potpunosti možemo poistovijetiti s Britancima.
Osnovni element na kojem inzistiraju je naglašavanje da ugostiteljsvo čine ljudi i da bez sjajnih ljudi ne bi bilo sektora. Samim time poslovi u sektoru mogu i moraju biti atraktivni i poticajni uz veliki izbor zanimanja, uloga i vještina.
Članak u cijelosti pročitajte na portalu plavakamenica.hr