Lobiranje u Americi postalo unosan posao

Voice of America piše kako pri donošenju važnih odluka za javnost kompanije i razne interesne skupine nastoje utjecati na Kongres i izvršnu vlast.

Kad se u Sjedinjenim Državama donose neke odluke koje mogu imati posljedice po široku javnost korporacije, aktivističke organizacije i razne interesne skupine kontaktiraju Kongres i izvršnu vlast kako bi utjecali na te odluke. Za takvu aktivnost, odnosno lobiranje, kaže se da često ide u prilog posebnim interesima, a često na štetu građana. Međutim, američki Ustav ima odredbe koje dopuštaju lobiranje kao sastavni dio procesa vladinog donošenja zakona. Kako ističe profesor Sveučilišta Georgetown Mark Rom, te su odredbe ugrađene u same temelje američkog Ustava.

“Prema Ustavu imamo pravo na okupljanje i upućivanje peticija vladi. Imamo pravo na slobodu govora i slobodu medija. Kad netko želi promijeniti stajališta vlade i način njenog djelovanja ima ustavom zajamčeno pravo na to”, kaže Rom. Zbog tih prava uobičajeno je da Amerikanci nazivaju, pišu ili šalju e-mail poruke svojim zastupnicima u Kongresu, a nekad organiziraju i demonstracije. Oni poručuju zakonodavcima da podržavaju ili se protive nekom zakonu koji se razmatra te traže od njih da glasuju o tome u skladu s njihovim stajalištem. “U Washingtonu velik dio lobiranja provode profesionalne lobističke organizacije”, pojašnjava Tim Carney, novinar dnevnika Washington Examiner. “Jedan način lobiranja je da kompanije ili interesne skupine građana, poput organizacija za pravo na nošenje i posjedovanje vatrenog oružja, zapošljavaju profesionalne lobiste. Oni znaju više od drugih kako Kongres funkcionira. Oni znaju koji su zastupnici važni ili otvoreni za sugestije”.Lobiranje je važan sektor u Washingtonu. Procjenjuje se da je prošle godine tri i pol milijarde dolara utrošeno na lobiranje Kongresa i izvršne vlasti. Najveći dio proveden je putem odvjetničkih tvrtki specijaliziranih za lobiranje. Nicholas Allard iz tvrtke Patton Boggs kaže da su odvjetnici jako važni za lobiranje. “Zakon na koji mi pokušavamo utjecati tiče se pitanja: kakav zakon treba biti te kako može biti pravedno primijenjen? Zato smo mi odvjetnici uključeni. Ako zakoni nisu ispravno napisani ili se ne primjenjuju na pravedan način imat ćemo loše rezultate i lošu politiku”.

Lobističke tvrtke postale su jako uspješne u utjecanju na oblikovanje zakona i politika koje idu u prilog njihovim klijentima. Ken Vogel iz dnevnika Politico kaže da je utjecaj lobista ponekad toliko snažan da zakonodavci slijede ono što lobisti zastupaju. “U nekim slučajevima lobističke organizacije su toliko uspješne i imaju toliko utjecaja da su sposobne napisati zakone i predložiti ih članovima Kongresa. Lobiranje u Washingtonu nije ograničeno samo na Amerikance. U to su uključene i strane kompanije i strane vlade koji također žele utjecati na američke zakone.

poslovni.hr

Petak, 27.08.2010.