Prijevoznici strahuju da će u narednim godinama situacija biti još lošija zbog odljeva radnika u mirovinu te strože regulative o radu vozača.
Problem nedovoljnog broja vozača teretnih vozila više nije svojstven samo Velikoj Britaniji, već i u cijeloj Europskoj uniji. S obzirom da u Europi ukupno nedostaje oko 400.000 vozača, ekonomisti već upozoravaju kako je ovaj problem postao “ekstremno opasan” za cijelo gospodarstvo.
Kako piše Financial Times, Steffen Bork svakodnevno gleda kako 25 kamiona u njegovoj obiteljskoj prijevozničkoj kompaniji u središnjoj Njemačkoj stoji besposleno. “Već mjesecima naš posao karakterizira akutni nedostatak radnika”, jada se Bork čija se obitelj bavi prijevozom već tri generacije.
Borkove brige još su jedan dokaz u nizu da je oporavak europskog gospodarstva od pandemijske krize izazvao poremećaj u lancu opskrbe jer kompanije trebaju više radnika ili sirovina kako bi zadovoljile potražnju.
Veliko povećanje posla
Povećana ekonomska aktivnost nakon ublažavanja, a ponegdje i ukidanja većine epidemioloških mjera dovela je do “velikog povećanja obujma posla za vozače i disponente, što je pak rezultiralo nezadovoljstvom radnim uvjetima”, kaže Steffen Bork.
Od 290 kamiona u njegovj kompaniji, barem 10 posto stoji na parkiralištu jer ih nema tko voziti. Nedostatak vozača postao je gorući problem u Europi. U Njemačkoj ih nedostaje oko 80.000, a u cijeloj Europskoj uniji oko 400.000, tvrde prijevozničke udruge.
No, upozoravaju kako bi situacija u narednim godinama mogla postati još gora zbog demografskih trendova. Naime, prosječna dob europskog vozača kamiona je oko 50 godina, a mladi se teško odlučuju na to zanimanje.
Za sada nema naznaka da je situacija u Europi tako dramatična kao u Velikoj Britaniji gdje vojska mora dovoziti gorivo na benzinske crpke, luke su prekrcane kontejnerima koje nema tko odvesti, a u trgovinama su police poluprazne.
Ne mogu ni na WC
“U Njemačkoj i širom EU imamo isti problem kao i u Ujedinjenom Kraljevstvu, ali je tamo situacija gora zbog brexita”, pojašnjava Dirk Engelhardt, predsjednik njemačke Savezne udruge robnog prijevoza i logistike. Međutim, Engelhardt ističe kako rast ekonomske aktivnosti nije isključivi krivac za nedostatak vozača.
Tu su i niske plaće, loš imidž tog zanimanja među mladima te loš tretman vozača. “Kada vozači dostavljaju robu velikim industrijskim kompanijama, ponegdje im nije dopušteno ni da se posluže WC-om. Tretira ih se poput životinja. To mora prestati”, kaže Engelhardt.
Horst Kottmeyer, vlasnik tvrtke s 300 kamiona na sjeverozapadu Njemačke pokušao je pronaći radnike u Poljskoj, Češkoj i baltičkim državama.
“U međuvremenu, nedostatak vozača došao je i u te države”, kaže Kottmeyer. On smatra da će situaciju pogoršati normalizacija proizvodnje u automobilskoj industriji kada završi kriza s čipovima.
Drugi su pak zabrinuti strožom regulativom rada u komercijalnom cestovnom prijevozu, poznatijom kao Paket mobilnosti, koja će stupiti na snagu iduće godine. To bi moglo dodatno produbiti krizu s radnom snagom, smatraju analitičari...
Ostatak vijesti pročitajte na poslovni.hr
Oglase za posao u kojima se traže vozači kamion provjerite na linku.