Začeci su davno prošli, Google svjedoči odlasku talenata

Među onima koji su nedavno otišli našli su se istaknuti menadžeri Lars Rasmussen, koji je sudjelovao u razvoju Google Mapsa i Wavea prije nego što je prešao u Facebook, i Omar Hamoui, osnivač oglašivačke mreže AdMob i menadžer oglašavanja putem mobilnih telefona koji je trenutno u potrazi za novim projektom. Od 1700 zaposlenika Facebooka najmanje ih je 142 došlo iz Googlea. Korporativna skleroza čest je problem koji se tvrtkama događa dok rastu. No, pojačana birokracija i sporiji tempo rada još su uočljiviji u Silicijskoj dolini, u kojoj tvrtke rastu brzinom interneta i ponose se stalnim inovacijama. Google, koji ima 23.000 zaposlenika i 23,7 milijardi dolara prihoda, osjeća rizik da će odlaskom zaposlenika ostati bez najboljih ljudi i sjajnih ideja. "Malen korak dijeli uspjeh od skleroze", kaže Daniel Pink, analitičar radnog okruženja. "To je rastući problem u Silicijskoj dolini, a u sljedećih nekoliko godina moglo bi se dogoditi da vas konkurent iz garaže u potpunosti potuče."Izvršni direktor Googlea Eric Schmidt kaže da su glasine o odljevu mozgova iz Googlea "u potpunosti netočne". Ipak, brine ga Googleovo sazrijevanje. "Prošla su vremena kad je troje ljudi u Googleu moglo osmisliti vrhunski proizvod", kaže Schmidt. "Uistinu je znatno teže lansirati nešto novo. To je vjerojatno naš najveći strateški problem."Zbog toga je Google krenuo s agresivnom kampanjom kojom nastoji zadržati zaposlenike. Nekolicini inženjera koji su najavili odlazak kako bi osnovali vlastite tvrtke Google je ponudio da ih pokrenu unutar Googlea. Rade neovisno, a mogu se koristiti Googleovim resursima i ljudskim potencijalom. Google Wave, način suradnje putem interneta, jedan je od takvih primjera.

Inženjerski tim u Sydneyu radio je neovisno i ostvario udio u projektu. Međutim, Google je ove godine ukinuo Wave. Prema riječima dvoje upućenih ljudi, Google trenutno razmatra pokretanje poduzetničkog inkubatora u tvrtki. Otpočetka su osnivači Googlea Larry Page i Sergey Brin nastojali spriječiti atrofiju. Zaposlenici 20 posto vremena koje provode u tvrtki mogu uložiti u vlastite projekte. No, novi proizvodi koji su stvoreni tijekom tih 20 posto teško će se danas razvijati. Popularni Googleovi proizvodi kao što je Gmail nastali su upravo tijekom tih 20 posto vremena. No, inženjeri tvrde da ih potiču da što manje razvijaju nove proizvode i da se usmjere na poboljšanje postojećih proizvoda. Problem je i u tome što najbolji inženjeri obično imaju i najsnažniji poduzetnički nagon. Neki od njih žele napustiti Google jer ih frustrira procedura. Josh McFarland, bivši menadžer proizvoda u Googleu, prošle je godine napustio tvrtku i osnovao tvrtku TellApart koja posreduje u internetskom oglašavanju maloprodajnih tvrtki. "Mislim da ima mnogo ljudi koji su spremni napustiti ovu relativno laku i stalnu zaradu jer nisu zadovoljni procesima unutar velike tvrtke", kaže. Drugi jednostavno žele zaraditi negdje drugdje. Nove tvrtke krasi riskantnija, ali potencijalno isplativnija privlačnost - udio u tvrtki prije inicijalne javne ponude. Google je oduvijek bio darežljiv što se tiče plaća, dionica i povlastica kao što su masaže ili besplatna hrana, a krenuo je i korak dalje kako bi zaposlenici i dalje bili sretni. Naime, prošlog su mjeseca svi dobili povišicu od 10 posto ili više. One koji su razmatrali nove poslovne ponude razuvjerio je sedmeroznamenkasti bonus. Kako se priča u Googleu, 80 posto ljudi koji dobiju bolju ponudu u Googleu ostaje raditi ovdje. Schmidt je odbacio tvrdnje da Facebook otima Googleove najbolje ljude i kaže: "Mi zaposlimo više ljudi u tjedan dana nego što će Facebook ikada zaposliti."Google je i dalje fascinatno inovativan kad se potrudi. Tako je, naprimjer, u listopadu predstavljen robotički automobil koji sam upravlja kretanjem. Osim toga, Google radije kupuje novu tehnologiju kao što je Android, nego što izumljuje novu. "Ljudi ginu da ovamo dođu i žele ostati", kaže Schimdt. "Stoga im nije teško podnijeti složenost poslovanja."

Utorak, 14.12.2010. / Claire Cain Miller, The New York Times, poslovni.hr