Sve više prijevozničkih tvrtki sklapa ugovore s autoškolama oko plaćanja troškova obuke vozača i budućeg zapošljavanja.
Kada je prije 20-ak godina ukinut obvezni vojni rok u gotovo svim europskim zemljama, uglavnom se o tome govorilo u okvirima što to znači za nacionalnu sigurnost, ili pak nešto manje o tome što će to značiti za dodatnu mobilizaciju mladih ljudi na tržištu rada koji neće “izgubiti” godinu ili dvije na službu domovini. No, tada je pomalo ispod radara prošla jedna činjenica koja je u fokus došla sada. U gotovo niti jednoj zemlji Europe više nema dovoljno vozača kamiona i autobusa. Kako je to povezano?
Ono što su desetljećima radile europske vojske, između ostalog, besplatno su obučavale vozače kamiona za svoje “auto jedinice”, a koji su kasnije u civilstvu nastavili koristiti te kategorije ili ih čak i nadograđivati. Neke procjene su da je samo iz sustava nekadašnje JNA godišnje izašlo i do 30 tisuća vojnika s vozačkim dozvolama ili teretnim kategorijama, a da ih prije toga nisu imali. Situacija je gotovo identična u svim zemljama, bilo da se radi o državama na ovom prostoru, ili pak velikim zemljama poput Njemačke, Italije i Francuske. Sadašnja situacija se razlikuje u tome što bogate zemlje EU usisavaju postojeću bazu vozača iz onih siromašnijih, a osim Hrvatske, u još većem problemu su Srbija te Bosna i Hercegovina.
Zbog toga su u BiH mnoge prijevozničke tvrtke odlučile sklopiti sporazume s autoškolama oko omogućavanja besplatnog polaganja kategorija za kamion i autobus za nove polaznike. Naravno, intencija je da ti polaznici nakon dobivanja kategorija počnu raditi za tvrtke koje su im platile obuku. Kako piše sarajevski portal Klix, najnoviji primjer je Autoškole Ajan s tvrtkama iz Tešnja i Zavidovića za polaganje C i D kategorije. Sve troškove plaćaju prijevozničke tvrtke Green Light iz Tešnja i Prijevoz putnika iz Zavidovića. Dalibor Mlađenović, predstavnik tvrtke koja posreduje pri zapošljavanju vozača iz BiH u Sloveniji i Njemačkoj ističe da je samo on u osam godina izdao 15.000 KOD95 licenci, koje su neophodne na EU cestama, bosanskohercegovačkim vozačima za ove dvije zemlje. Dodaje da u Sloveniji trenutno nedostaje 3800 vozača, a u Njemačkoj 30.000 vozača autobusa i 80.000 vozača kamiona. Situacija je, navodi, još alarmantnija ako se zna da prosječni vozač kamiona u autobusa u Njemačkoj ima više od 50 godina, a što znači da će ih veliki broj vrlo ubrzo otići u mirovinu. Pojašnjava da je prosječna bruto plaća vozača u Njemačkoj 3700-4200 eura.
Ovaj i slične članke potražite na Poslovni.hr