BORCI PROTIV RECESIJE

Pola Hrvata radi u obiteljskom biznisu

Širenje djelatnosti, pravodobno restrukturiranje, orijentacija na strana tržišta neki su od alata kojima su uspješni obiteljski biznisi preživjeli recesiju, rečeno je na okruglom stolu o manama i prednostima obiteljskih tvrtki u borbi protiv produžene recesije.

Ivica Jakić, vlasnik obiteljske tvrtke sa sjedištem u Austriji, koja se bavi trgovinom električnom energijom i graditeljstvom, naglasio je da su osnovne postavke obiteljskog posla poštenje i mudrost. 'Poštenje znači da dano obećanje uvijek moraš izvršiti, a mudrost da ne treba puno obećavati', pojasnio je Jakić, čiji obiteljski bizniz ulazi u petu generaciju. Druga bitna stvar za Jakića je prepoznati granice rasta. Stoga se pridržava djedove preporuke - 'imaj onoliko radnika koliko uvijek imaš novaca u džepu za plaće'. Preporučio je svima koji vode obiteljski biznis da u rizik ulaze samo ako ih 'bankrot neće iznervirati previše'.

Za razliku od Jakića, koji u Austiji gotov da nije osjetio recesiju, suvlasnik Kufner grupe Slaven Kufner svjedočio je o velikim problemima s kojima se suočila njegova obiteljska tvrtka. Da bi opstali morali su prodati dio biznisa, smanjiti plaće i broj zaposelnih. Oporavak očekuju u ovoj godini, a najviše se uzdaju u Vladin projekt energetske učinkovitosti u zgradarstvu.

Obiteljska tvrtka Nikole Nemčevića, Jan Spider, koja se bavi uzgojom i preradom bilja, recesiji se oduprijela jačanjem izvoza i sklapanjem strateških ugovora o proizovdnji čajeva za Podravku i Atlantic grupu. Premda im je u Hrvatskoj prodaja pala za 30 posto na inozemnim tržištima bilježe rast od 100 posto. Najveći problem u poslovanju su im administrativne barijere u uvozu i izvozu.

'Zahvaljujući pravovremeno provedenom restrukturiranju Orbico grupi je 2011. godina bila bolja od 2010, istaknuo je Stjepan Roglić, potpredsjednik jedne od najznačajnijih distributerskih tvrtki u regiji.

Na Liderovoj konferenciji o obiteljskom biznisu sudjelovali su i ministar malog poduzetništva i obrta Gordan Maras i stručnjaci iz različitih područja gospodarstva.

Ministar Maras pozvao sve male i srednje tvrtke da se aktivno uključe u programe Ministarstva i u ovoj godini iskoriste prilike koje nudi HBOR i Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, kako bi ostvarili zacrtani cilj od 2.4 milijarde eura investicija.

Osnovne značajke obiteljskog biznisa predstavila je Slavica Singer sa Ekonomskog fakulteta u Osijeku. Istaknula je kako u Hrvatskoj nema statističkih podataka o broju obiteljkih tvrtki niti o tome koliko one doprinose u BDP-u već je poznat samo podatak da oko 50 posto zaposlenih u Hrvatskoj radi u obiteljskom biznisu.

Četvrtak, 05.04.2012. / Z. Korda, tportal.hr