Prirodni sapuni izvornih receptura i sastojaka s hrvatskim potpisom uspješno pronalaze put do kupaca, a Lush i Najfiniji sapuni svojim poslovanjem dokazuju kako je to potentan biznis.
Lush Fresh Handmade Cosmetics je tako u 20 godina postojanja od obiteljskog posla prerasla u multinacionalnu kompaniju s više od 1000 dućana u gotovo 50 zemalja.
Iako mnogi smatraju da brend Lush predstavlja i bavi se isključivo prodajom i plasmanom sapuna, ta robna marka nudi 43 proizvodne linije toaletne i preparativne kozmetike, parfema i šminke. Davne 1996. Slavica Ćaleta se tijekom svog posjeta Londonu susrela s tada jedinom Lush prodavaonicom na londonskom Kings Roadu.
"Oduševljena šarenilom proizvoda, inovacijama i neuobičajenom uslugom, ugovorila je sastanak s osnivačima, ujedno i izumiteljima, a potom i otvaranje Lusha u Hrvatskoj, koji će narednih 20 godina mirisati u Petrinjskoj 4, ali i mnogim kupaonicama diljem Hrvatske", otkriva Toni Ćaleta iz Lusha.
Hommage prirodi
Zaljubljenost u prirodu dovela je do prvih poslovnih poteza u plasmanu sapuna i Maju Pejčić iz Najfinijih sapuna. "Nakon odluke da ću se preseliti u Bašku na Krku, zatekla sam se okružena predivnom prirodom. U svakodnevici mi je nedostajao osjećaj da sam nešto proizvela, nešto opipljivo i korisno. Budući da sam uvijek težila tome da sama koristim što prirodnije proizvode i da pokušam minimalizirati utjecaj negativnih sastojaka u kozmetičkim preparatima i trudila se poticati malu lokalnu proizvodnju, a ne koristiti proizvode velikih internacionalnih industrija, odlučila sam pokušati sama započeti malu proizvodnju.
30posto
godišnje raste na globalnoj razini prodaja brenda LushOkružena predivnim biljem na otoku i s određenim znanjima o proizvodnji prirodne kozmetike koje sam stekla sama proučavajući literaturu, kreirala sam recepte koji su se pokazali dobrima. Ubrzo sam započela s malom proizvodnjom domaćih, ručno rađenih, prirodnih najfinijih sapuna, macerata, kugli, kremica", pojasnila je.
Budući da radi u farmaceutskoj industriji, u tvrtki koja se bavi provođenjem kliničkih ispitivanja lijekova, Pejčić je mogla uz svoj osnovni posao, raditi i sapune kod kuće. "Ovo mi nije osnovni posao, moj plan je u sljedećih godinu dana povećati kapacitet proizvodnje i zaposliti još dvoje ljudi. Trenutno tražimo idealnu lokaciju za proizvodnju", kaže Pejčić.
Ambiciozni planovi
"Svi su se klijenti vratili. Najprodavaniji artikli su kruti sapun od smilja i od lavande. Ulja nabavljam isključivo kod nas. Bilje berem u vlastitom dvorištu, budući da ga trebam vrlo malo", kaže Pejčić. Problem u proizvodnji prirodne kozmetike je relativno kratak rok trajanja proizvoda i dugo sazrijevanje sapuna. "Nakon pripreme, kruti sapun postaje prikladan za korištenje tek nakon 30 do 35 dana. Potrebno je detaljno planirati proizvodnju kako se ne bi stvarale prevelike zalihe i skratila mogućnost plasmana˝, objašnjava nam Pejčić.
Otkrila je i svoje planove za budućnost te kako joj je primarni i najzahtjevniji rast proizvodnje i dodatno zapošljavanje, koje planira ostvariti tijekom sljedećih osam mjeseci. "Nakon toga, planiram krenuti na vanjska tržišta i pokušat plasirat proizvode duž cijele obale u sezoni i imati stalnog kupca u svakom od većih gradova Hrvatskoj", poručila je Pejčić.
Pejčić
Planiram krenuti na vanjska tržišta i pokušati plasirat proizvode duž cijele obale u sezoni.
Revolucionarni pristup
Kako kaže Ćaleta, u Lushu se pristup maloprodaji i proizvodnji kozmetike značajno razlikovao od svega što je do tada na našem tržišu bilo prisutno. "Filozofija pri kojoj su važniji sastojci sapuna -svježi voćni sokovi, orašasti plodovi, bilje- od umatanja u skupocjenu ambalažu sama po sebi bila je revolucionarna.
Na isti način pristupilo se kreiranju i proizvodnji šampona, losiona, gelova za tuširanje. Bez mehanizacije, ručnim radom s brojnim svježim blagotvornim sastojcima te je nama s višegodišnjim iskustvom u kozmetici postalo jasno kako su se inovacije tek krenule događati i kak nam predstoji jedno novo uzbudljivo razdoblje u kozmetici tijekom kojega su nas mnogi nastojali slijediti. Kao i tada i danas su sapuni izloženi u blokovima i kupuju se na dekagrame", kaže Ćaleta.
Otvaranje prodavaonica prirodno je pratio i rast poizvodnje i širenja asortimana. Tak su 2001. godine bili prisutni na tri lokacije u Hrvatskoji i ostvarivali četiri milijuna kuna godišnjeg prihoda te s maloprodajom na slovenskom tržištu.
"U međuvremenu broj dućana je rastao, kako u regiji, tako i u svijetu te se s povećanom potražnjom pojavila potreba za proizvodnim kapacitetima koji bi osigurali dostupnost proizvoda na tržištima EU i šire. Trenutno Lush u svijetu proizvodi putem ukupno sedam manufaktura od kojih je u EU pored britanske još jedino i Hrvatska. Proizvodnja trenutno isporučuje u Italiju gdje snadbjeva njihove 34 ekskluzivne prodavaonice, po šest prodavaonica u Austriji i Mađarskoj, po jedna u Bugarskoj, Češkoj i BiH te još nekoliko trgovina u okruženju uključujući i Sloveniju", tvrdi Ćaleta.
U Lushu postoji tim za kupovinu koji prakticira kupovanje sastojaka na izvoru umjesto od prekupaca. "To nam omogućuje i najkvalitetnije sastojke koje možete kupiti, ali i pruža vitalne informacije o utjecaju tvrtke na lokalne zajednice i okoliš. Upotrebljavamo li cjelovito voće ili povrće, sirovine dolaze iz Hrvatske, ostale sastojke poput biljnog glicerina, prisljeni smo uvoziti iz Britanije jer radi o sirovinama koji moraju zadovoljiti minimalne uvjete, poput Lushove politike ne testiranja na životinjama", poručuje Ćaleta.
Sve prirodno
Kad je u pitanju sapunska baza, Lush ne koristi palmino ulje. Naime još 2009. odlučili su se na radikalan zaokret u izboru sirovina a saznavši za negativan utjecaj koji sadnja palmi uljarica ima na okoliš, prirodna staništa i domorodačko stanovništvo, odlučili su reformulirati sapune te su ga odbacili i počeli koristiti uljanu repicu i kokosovo ulje.
"Cijeli asortiman odraz je brojnih inspiracija okolišem, međuljudskim odnosima, mirisima ili događanjima. Razrađujući ideje oblikuju se jedinstvene mirisne inovacije čije kombinacije esencijalnih ulja i značajnijih sastojaka postaju posebne jer dobivaju i svoje ime. Ime koje u prodaji nosi i sam proizvod za koji se nadamo da odgovara na potrebe kupaca", tvrdi Ćaleta.
"Kako Lush globalno raste oko 30 posto, planiramo odgovoriti na izazov kada je u pitanju kako zadovoljiti potražnju te i dalje rukotvoriti proizvode. U isto vrijeme trebati će osigurati dovoljnu količinu fair trade ili organskih sirovina u ravnoteži s pristupačnom cijenom gotovog proizvoda. Planiramo i rast lokalne manufakture za 40 posto snadbjevanjem novih dodatnih tržišta u 2016. s većim udjelom domaćih sirovina u proizvodnji", otkrio nam je Ćaleta planove za budućnost.
Naravno, kako kaže u skladu s time, raste i broja zaposlenih s trenutnih 100 do 150 u sezoni na dvjestotinjak zaposlenih do kraja godine. "Naš najveći uspjeh nakon 20 godina je dosljednost u kvaliteti sastojaka i nadgradnja u inovacijama koje su nam omogućile globalnu prepoznatljivost", smatra Ćaleta.
Ostatak vijesti pročitajte na portalu poslovni.hr