Ljudska psihologija je vrlo složena stvar i razumijevanje barem njenih osnova vrlo je korisno u svakodnevnom životu, bilo da je riječ o poslovnom ili privatnom okruženju. Na društvenom servisu Quora korisnik Manah Shah izdvojio je pet zanimljivih činjenica o ljudskom ponašanju, a koje će vam možda pomoći da bolje razumijete sebe i druge u svojoj okolini.
Ljudi zapravo nisu rođeni za multitasking
Uvriježeno je mišljenje kako ljudi mogu učinkovito i kvalitetno obavljati više poslova odjednom, ali neuroznanost je to već više puta opovrgnula. Drugim riječima, ljudi se mogu istovremeno posvetiti samo jednom kognitivnom zadatku. Imajte to posebno na umu dok ste na radnome mjestu.
Emocije i empatija su nam "ugrađeni"
Jeste li se ikad zapitali zašto se poistovjećujemo i suosjećamo s drugima? U ljudskom mozgu nalazi se, naime, područje koje se naziva predmotorički korteks, koje je odgovorno za planiranje pokreta tijela. Isti neuroni koji se nalaze u predmotoričkom korteksu reagiraju i kada promatramo druge ljude dok čine neku radnju. Ti, tzv. 'zrcalni neuroni', istovremeno kontroliraju osjećaj empatije u mozgu, odnosno aktiviraju se kada se identificiramo s drugim ljudima i njihovim postupcima.
Uzroke ponašanja drugih ljudi pogrešno pripisujemo njihovu karakteru umjesto okolnostima
Zamislite ovu situaciju: čovjek padne na stepenicama, a kraj njega prolazi druga osoba koja pritom ne nudi pomoć nego užurbano nastavlja dalje svojim putem. Vjerojatno ćete zaključiti kako je riječ o sebičnoj i nepristojnoj osobi. Međutim, što ako je taj čovjek uistinu žurio negdje i bio pod ogromnim pritiskom da stigne na vrijeme? To vam vjerojatno ne bi palo na pamet zbog toga što su ljudi skloni 'greškama atribucije'. To ukratko znači da u svojim zaključcima često ne uzimamo u obzir moguće okolnosti neke situacije, osim naravno kada se radi o nama samima.
Veća očekivanja polučuju bolje rezultate
Ako se od neke osobe puno očekuje, ona će i dobro raditi – kratak je opis tzv. Pigmalionovog efekta. Navedeno su potvrdila i istraživanja u kojima su učenici od kojih su profesori više očekivali imali bolje rezultate. Vrijedi i obrnuto.
Iluzija napretka motivira ljude
Istraživanja su također pokazala kako su ljudi skloni ubrzati svoje aktivnosti kako se približavaju zadanom cilju. Drugim riječima, ljudi će raditi brže i motiviranije što im se više čini da su bliže izvršenju zadatka. Primjerice, ako vam u kafiću obećaju besplatnu kavu nakon što potrošite određen iznos novca, vjerojatno ćete više trošiti što ste bliže zadanom iznosu narudžbe. Eksperimenti su pokazali kako to ne vrijedi samo za ljude. Npr., miševi stavljeni u labirint kretat će se brže i žustrije kako se približavaju izlazu iz njega.
Vijest je preuzeta sa portala poslovni.hr