Prije nekoliko dana Europski parlament, Vijeće EU-a i Europska komisija usuglasili su nova pravila o autorskim pravima za koja tvrde da će biti u skladu s trendovima digitalnog društva i digitalne ekonomije. Iako će neki smatrati 13. veljače kao poraz drugi će sigurno biti zadovoljni i to se prije svega odnosi na one koji proizvode sadržaj.
Kako tvrde u Europskoj uniji nakana je novih pravila za zaštitu autorskih prava štititi prava kreativne industrije, tiska, istraživača, edukatora, institucija koje se bave kulturnom baštinom i općenito građana.
Pojašnjavaju kako su nova su pravila prilagođena autorskim pravima u digitalnom okruženju gdje su usluge streaminga glazbe, platformi za video na zahtjev (Video on Demand VoD), agregatora vijesti i platformi s učitanim sadržajima postali glavni mediji umjetnicima i novinarima.
Ono što sada slijedi je potvrda Europskog parlamenta i Vijeća EU i očekuje se da bi se ona trebala glatko dogoditi u narednih najviše mjesec dana, a nakon toga prema regulativi članice EU pa tako i Hrvatska imaju prijelazni period od 24 mjeseca da sve ono što je predviđeno novim pravilima zaštite autorskih prava ugrade u svoje zakonodavstvo.
Cilj sporazuma je povećati šanse nositelja prava, osobito glazbenika, izvođača, scenarista, kao i izdavača vijesti, da ispregovaraju bolje nagodbe za korištenje svojih djela na internetskim platformama.
Dijeljenje isječaka članaka s vijestima neće uključivati prava medijske kuće koja je proizvela taj isti članak. Sporazum, međutim, također sadrži odredbe kojima se izbjegava zlouporaba ove mogućnosti. "Isječak" se stoga može nastaviti prikazivati primjerice u vijestima na usluzi Google News, ili kada se članak podijeli na Facebooku, pod uvjetom da je "vrlo kratak".
Prijenos zaštićenih djela u svrhu citiranja, kritike, recenzije, karikature ili parodije je zaštićen, osiguravajući da memeovi i GIF-ovi i dalje biti dostupni i dijelljivi na internetskim platformama.
Internetske kompanije trenutno imaju malo poticaja da potpisuju poštene ugovore o licenciranju s nositeljima prava, jer se ne smatraju odgovornima za sadržaj koji njihovi korisnici prenose. Oni su samo dužni ukloniti sadržaje koji krše autorska prava, kada ih nositelj prava to zatraži. Međutim, to je nezgodno za nositelje prava i ne jamči im pravedne prihode. Podizanjem odgovornosti internetskih kompanija povećat će se šanse nositelja prava (osobito glazbenika, izvođača i scenarista, kao i izdavača vijesti i novinara) da osiguraju pravedne ugovore o licenciranju, čime će dobiti pravedniju naknadu za korištenje njihovih djela koja se digitalno koriste.
Zašto se sve ovo događa. Razlog je zapravo jednostavan – brojke govore sve. Neka od posljednjih istraživanja govore o tome kako je 68 posto korisnika interneta pristupa društvenim mrežama, informacijskim agregatorima ili internetskim tražilicama i tada njih više od 55 posto korisnika interneta čita vijesti na društvenim mrežama i agregatorima vijesti a da ne ide na izvorni sadržaj, odnosno ne ide na internetske stranice s kojih je prenesen sadržaj. Time oni koji proizvode taj sadržaj gube, a oni koji ga samo distribuiraju zarađuju na oglasima koje serviraju korisnicima dok čitaju taj isti sadržaj.
Članak je preuzet s ictbusiness.info.