Mladi zagrebački aviomehaničar Saša Blagec (36), koji je u Zadru radio u bazi Ryanaira, zaposlen je u tvrtki “Lilium” u kojoj se razvija – prvi zračni taksi na svijetu.
Saša je dio tima koji dizajnira i osmišljava prvi zračni taksi za prijevoz putnika. Izgleda poput velikog drona, ali nije dron. Nije niti klasični zrakoplov, a još manje automobil. Pogonjen je na struju, ima mlazni (jet) pogon, a kad se dovrši, označit će potpunu revoluciju u prometu čitavog svijeta.
Projekt je toliko tajan da je malo što smio konkretno otkriti o njegovim detaljima, ali i ono što je povjerio veoma je zanimljivo i futuristički smjelo, piše Slobodna Dalmacija.
- Prije sedam godina, kad je Ryanair otvorio bazu u Zadru, počeo sam raditi za jednu hrvatsku tvrtku koja je imala ugovor s Ryanairom i bio sam na linijskom održavanju Ryanairovih aviona. Po struci sam aviomehaničar i radio sam u Zadru dok Ryanair nije zatvorio bazu. Preko ljeta bih bio u Zadru, a budući da im je falilo ljudi, nakon ljeta bih išao u Italiju, jednu zimu i u Rumunjsku, također na linijsko održavanje za avione Boeing 737 – priča Saša.
Nakon što se počeo zanimati za odlazak u inozemstvo, u potrazi za pronalaskom posla u struci nakon što je Ryanair zatvorio bazu u Zadru, on i jedan kolega i prijatelj iz Škabrnje Trpimir Brkić zajedno su se javili na natječaj koji je preko interneta objavio “Lilium”.
- Činilo nam se kao briljantna prilika. Intervjui su bili dosta dugi i zahtjevni i nakon dva mjeseca smo na sveopće veselje - dobili tamo posao. Znali smo otprilike o čemu se radi, da je to električna letjelica s vertikalnim polijetanjem i slijetanjem za namjenu airtaxija. U svijetu se već uvelike “šuškalo” o zračnom taksiju i nije pitanje hoće li se on dogoditi već kad će se i gdje dogoditi. I dalje je to zrakoplovstvo, ali ipak je malo drukčije. Zašto ne bi čovjek promijenio način rada? To je nešto sasvim novo, nešto što još nitko nema. Puno tvrtki radi na tome, ali još nitko nije operativan, niti ih proizvodi kao što se proizvode avioni Boeing, Airbus... - kazuje Saša.
- Što je u stvari “Lilium”?
- “Lilium” je tvrtka koja će u budućnosti imati svoj električni zrakoplov za prijevoz putnika. Radi se na tome da funkcionira pomoću aplikacije, nešto slično kao što je Uber. Preko aplikacije bi se pozvao airtaxi koji bi doletio na određene punktove u gradu, jer se ipak ne bi baš moglo letjeti do svake adrese, i nakon toga bi se išlo prema željenom odredištu za pristupačan iznos i manje vremena, još k tome i eko friendly.
- Kažu da će se dogoditi potpuna revolucija u prometu kad prorade zračni taksiji?
- Trebala bi biti jer “Lilium” planira imati letjelicu koja će napraviti domet od 300 kilometara za sat vremena. A to je udaljenost od Zadra do Zagreba.
Saša se preselio u Njemačku, u Gilching, 20 km zapadno od Münchena, što je odmah pored aerodroma gdje “Lilium” ima svoje središte, tako da živi doslovno tri minute od posla. Život u Njemačkoj za njega izgleda odlično, stvari već nakon tri mjeseca života funkcioniraju puno bolje nego u Hrvatskoj. Stan je doduše skup, stoji 1300 eura mjesečno, što je puno novca, ali zarada je viša nego u Hrvatskoj pa se to onda može i platiti.
U Njemačkoj je mehaničar na sastavljanju zrakoplova koji je još uvijek prototip. U fazi je testiranja, ove je godine uspješno poletio i sletio kao električna letjelica za pet putnika, a u planu je da do 2025. godine bude potpuno operabilna.
- Ja gledam taj avion koji leti i on stvarno leti. Može se to vidjeti i na videu koji su stavili na internet, gdje polijeće i slijeće, na aerodromu gdje se to radi. To je stvarnost, nije animacija. Realno, kroz nekoliko godina, mogli bi se prevesti iz Zagreba do Zadra za sat vremena. Kako stvari stoje i ako ostanu ovakve, osobno bih na ovom poslu volio doživjeti mirovinu - zaključuje Saša Blagec.
Članak je u skraćenom izdanju prenesen iz Slobodne Dalmacije.
Posao snova: Zadarski aviomehaničar radi na tajnom projektu koji će označiti revoluciju u prometu
Izvor fotografije: screenshot YouTube videa